ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kändisar lockar reklamtrötta ungdomar

Johan Allgoth · 3 Apr 2012
Uppdaterad 3 Apr 2012

´En ny undersökning visar att kändisar i reklam lockar unga till att handla. Ett gammalt reklamknep som nu blivit allt vanligare.

klar

Artikellänk är kopierad

16-åringarna Ingrid Nordenhake och Maja Åkerman säger sig lockas mest av b illiga och snygga kläder. Kändis kan gå, men då måste det vara en cool kändis. –  Justin Bieber i klänning, det skulle ändå locka mig, säger Ingrid Nordenhake,  till höger.
16-åringarna Ingrid Nordenhake och Maja Åkerman säger sig lockas mest av b illiga och snygga kläder. Kändis kan gå, men då måste det vara en cool kändis. –  Justin Bieber i klänning, det skulle ändå locka mig, säger Ingrid Nordenhake,  till höger.Foto: Kinga Lezanska Sjölin
David Beckham för H & M.
David Beckham för H & M.
Marie Serneholt för Scorett.
Marie Serneholt för Scorett.

Använd en kändis, så kommer ungdomarna. Den gamla sanningen gäller än visar en undersökning som skokedjan Deichmann gjort.

En av sex reklamtrötta ungdomar i åldern 15–20 år uppger att en kändis i reklamen kan locka dem till just den butik som hyr in kändisen.

– Det är ett gammal beprövat knep som utnyttjar en välbelagd socialpsykologisk princip. Vi känner att vi kan blir mer lika de vi ser upp till om vi köper något de förknippas med, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet.

– Att trenden med kändissamarbeten har blivit vanligare inom modebranschen är inte förvånande eftersom många unga människor ser upp till kändisar, säger Christian Berger, Sverigechef på skokedjan.

Men företagare sugna på att marknadsföra sig med kändisar får akta sig.

– Man blir väldigt sårbar när man kopplar sitt varumärke till en känd person. Det kan lätt leda till väldigt dålig publicitet om kändisen missköter sig. Dessutom krävs det stor kunskap om vad målgruppen gillar, så att man inte använder fel kändis, säger professor Gunilla Jarlbro.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Allgoth
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro