ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kändisarna styr över sina egna skandaler

metro · 20 Jun 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Victoria Silvstedt är en av många kändisar som utnyttjar medierna för att få fram sitt budskap genom att läcka information.  

Victoria Silvstedt är en av många kändisar som utnyttjar medierna för att få fram sitt budskap genom att läcka information.   Foto: Andrew Medichini/AP


klar

Artikellänk är kopierad

SMYG-PR. I Sverige börjar allt fler kändisar haka på trenden med smyg-PR – där de själva läcker till pressen för att få uppmärksamhet, ett fenomen som har funnits länge i USA.– Amerikaner är otroligt strategiska när det gäller promotion. De spinner på stjärnornas personliga tragedier. Just nu är Justin aktuell med film och album och plötsligt har hans kärleksfulla förhållande med Cameron Diaz avslutats. Men var så säker, om några veckor börjar de dejta igen, säger PR-coachen Zlatko Nedanovski.Fenomenet har funnits länge, men började ta fart på riktigt när dokusåporna exploderade och sköt ut en hel hop kändisar som ville synas. Plötsligt tätnade konkurrensen om rampljuset.

– Många kändisar har egna etablerade kontakter med journalister och läcker lite när de vill ha uppmärksamhet. Dessutom finns det kompisar som uttalar sig till pressen för att det ska vara extra spännande, säger Zlatko Nedanovski.

Expressens kändisjournalist Johan T Lindwall har jobbat i kändisbranschen i över tio år och märker att det blir vanligare i Sverige att kända människor ber närstående ringa in och läcka nyheter till tidningar.

– Personligen tycker jag att det är bra, men när jag ser kändisen i fråga sitta i en tv-soffa någon månad senare och spy galla över exponeringen i medierna kan jag tycka att det är lite fult, säger han.

En annan ny trend är dessutom att medierna odlar egna profiler som jobbar för det egna mediet och som man sedan gör nyhetsartiklar på. Kändisjournalistiken har därmed blivit ett slutet system där kändisen jobbar för tidningen, tv-kanalen, radiostationen och webbsajten.Men frågan är om den här PR-formen kan slå över och gå åt motsatt håll?

– För exempelvis en B-kändis som Linda Rosing kan det bli hennes fall. Hon använder sig ju av den här taktiken och det blir löpsedel efter löpsedel. Hon måste hela tiden toppa sin senaste löpsedel, säger Zlatko Nedanovski.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro