ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kändisarnas nya jobb: säljare

Patrik Wirén · 30 Maj 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Scanpix

KÄNDISKARRIÄR. Kändisarna syns inte längre bara när de ska marknadsföra en ny film eller skiva. I stället stärker man det egna varumärket genom att ständigt medverka i olika sammanhang. – Många artister som tidigare haft en musikkarriär är numera enbart kändisar, säger forskaren Nanna Gillberg på Handelshögskolan i Stockholm.

I avhandlingen ”Magiskt kapital – värdeskapande i kulturell kontext” konstaterar hon att allt fler har blivit kändisvarumärken som ska sälja olika produkter utifrån sitt namn. – Jessica Simpsons dalande musikkarriär har till exempel ersatts av en karriär som kändis där hon i stället säljer allt möjligt. Sedan finns det ju personer som aldrig haft någonting annat än själva kändisskapet, som Paris Hilton.

Även om man slutat sälja skivor kan man få stort utrymme i medierna. Nanna Gillberg tar Anna Book som exempel på en artist som förlängt sin karriär genom att medverka i ”Let’s dance”.– Många kändisar syns i sammanhang som inte har någonting att göra med det som gjorde dem kända från början. Förr dominerades alla medier av artister som släppt en skiva. Nu verkar det finnas vissa ansikten som man använder till allting. I USA får kändisarna gärna vara störst, bäst och vackrast. I Sverige däremot ska man helst poängtera att man är precis som alla andra. I avhandlingen jämför hon svenska tv-programmet ”Fame Factory” med ”The fabulous life of …”.– I det amerikanska exemplet visar man hur mycket man kan konsumera, i Sverige gör vi tvärtom. Frågan om inkomst brukar vara känsligare än alla andra. I stället svarar man ”jag klarar mig” eller ”jag tjänar mycket mindre än de flesta tror”. Man får inte sticka ut för mycket i Sverige.

klar

Artikellänk är kopierad

Patrik Wirén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro