ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Kändisarnas paradgata blir laddstation för elbilar

Linnea Gustafson · 18 Maj 2017
Uppdaterad 18 Maj 2017
Den nya laddningsstationen på Strandvägen i centrala Stockholm.

Den nya laddningsstationen på Strandvägen i centrala Stockholm. Foto: Eon


Per Gessle, Jan Malmsjö, Leif Silbersky och de andra höjdarna på fashionabla Strandvägen får nu nära till laddstolparna. Det är en satsning som är avgörande för utvecklingen av ett fossilfritt Stockholm, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén.

klar

Artikellänk är kopierad

För att komma närmare målet med en fossilfri trafik har Stockholms stad satt som mål att det ska finnas 500 laddplatser år 2020. Åtta av dem invigdes under torsdagen på Strandvägen i Stockholm, som blivit den första så kallade laddgatan, varav några stolpar är snabbladdare.

– Vi vet att det finns stor efterfrågan på laddplatser och jag är övertygad om att publika centrala laddstationer behövs som ett steg mot att Stockholms trafik ska bli fossilfri. Det är också fördelaktigt för att det bidrar till bättre luft och mindre buller, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Det är Stockholms stad som upplåter marken för laddstationerna och elbolagen som är inblandade står för infrastrukturen i form av eldragningar och laddstolpar.

Infrastrukturen ligger efter

Eon som står för laddstolparna på Strandvägen har genom kundundersökningar kommit fram till att fler vill skaffa elfordon om det finns fler möjligheter att ladda.

– Dels engagerar vi oss i detta för att det i dag finns ungefär 32 500 laddningsbara fordon i Sverige och nästan hälften är registrerade i Stockholm. Vilket är naturligt eftersom elbilen lämpar sig bra i stadstrafik. Men problemet är att infrastrukturen inte hänger med och vi ser ett behov av fler laddmöjligheter, säger Karin Waldén, chef för hållbar transport på Eon.

Fortfarande för dyra

Enligt en Yougov-undersökning på uppdrag av Eon anser majoriteten (49 procent) att det största köphindret för att skaffa en elbil eller laddhybrid är att de är dyra i inköp, och näst störst hinder (37 procent) är begränsade laddmöjligheter i landet, och därefter i Stockholmsområdet.

– Det viktiga är att vi gör det här för att det ska vara lätt att hitta en laddplats med ett större antal laddplatser samlade. Hittills har det funnits en eller två här och de är alltid fulla, säger Daniel Helldén.

Kan bli en andrahandsmarknad

Trots att många i nuläget inte har råd att köpa elbil tror Daniel Helldén på att en blivande andrahandsmarknad kommer underlätta.

– Mellan 2015 och 2016 ökade försäljningen med nästan 100 procent. Vid årsskiftet 2016 fanns ungefär 7 500 registrerade elfordon i Stockholms stad. Fortsätter utvecklingen så kommer det snart finnas en andrahandsmarknad.

Laddstolparna gäller både elbilar och laddhybrider och under sommaren kommer strömmen vara gratis. Därefter kommer det kosta ungefär 4 kr/mil att ladda sin elbil, skriver Eon i ett pressmeddelande.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Gustafson
Linnea Gustafson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro