ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kaoset är här

Anders Göransson - Metros SL-reporter · 18 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

T-banan stod helt stilla. Nu blir det bara värre”

klar

Artikellänk är kopierad

Tiotusentals stockholmare fick gå i går när tunnelbanan svek. Klockan kvart i fem, precis lagom till kvällsrusningen, slogs signalsystemet ut och tågen fick köra i krypfart genom city.

Gröna linjen stod så gott som stilla i två timmar, och till och med tågförarna rådde folk att gå i stället.– Alla system fallerar ibland, det är inget exceptionellt för just Stockholms tunnelbana, säger Helena Sundberg på SL:s presstjänst.

”Stålsätt er, för det här är bara början. Hösten är på väg och varje SL-resenär vet vad det betyder”, skriver Metros SL-reporter Anders Göransson.

SL menar att det finns ett väl utarbetat förberedelseprogram mot såväl löv som snö och is.– Det är inget som vi kommer på helt plötsligt, säger Helena Sundberg. Vi har förstärkt snöskyddet på växlarna i tunnelbanan och arbetar successivt med att värma upp strömskenan, och Banverket installerar värme i pendelstågens växlar.

Metro ställer SL mot väggen: Har ni någon snöplan?

Helena Sundberg på SL:s presstjänst, enligt källor till Metro kommer det att snöa i vinter. Har ni någon plan för detta?– Vi har ett väl utarbetat förberedelsearbete mot snön, det är inget som vi kommer på helt plötsligt. Redan förra vintern trimmade vi in en snösug på Roslagsbanan, som i år ska gå till fullo.  Vi har förstärkt snöskyddet på växlarna i tunnelbanan, arbetar succesivt med att värma upp strömskenan, och banverket installerar värme i pendeltågens växlar. Och löv kommer att falla. Vad gör ni åt dem?– Det pågår ett succesivt arbete för att förbättra spåren mot halka. Bland annat ska spåren tvättas med maskin.Tunnelbanan drabbas ofta av signalfel?– Alla system fallerar ibland, det är inget exceptionellt för just Stockholms tunnelbana.Oftast går det igång med en gång.

Samtidigt får ni allt fler resenärer på grund av trängselskatten. Hur klarar ni den ekvationen?– Redan i augusti ökade resandet med 3,5 procent jämfört med året före. Det har vi klarat bra. Vi har utökat trafiken rejält.Men nu tänker ni stänga t-banan vid midnatt på vardagar? – Det är bara ett förslag än så länge. Tanken är att i stället ha mer trafik på helgnätterna än i dag. Och ingen blir ju utan trafik, skillnaden är bara att vi går över till busstrafik någon timme tidigare på vardagar än i dag.Bygget av citybanan lär ställa till det rejält för tunnelbanan, har ni fler byggen på gång?– Vi ska rusta upp Farstagrenen. Men istället för att stänga vid olika tillfällen samlar vi allt arbete till en enda totalavstängning nästa sommar. Då ersätter vi trafiken med buss.

Lars Tiderman:– När det är så här fint väder är det bättre att gå än att vänta. Jag ska promenera söderut och se hur långt jag hinner innan tågen börjar gå normalt igen. Jag tittar ner i varje t-banestation under vägen för att se.
Lars Tiderman:– När det är så här fint väder är det bättre att gå än att vänta. Jag ska promenera söderut och se hur långt jag hinner innan tågen börjar gå normalt igen. Jag tittar ner i varje t-banestation under vägen för att se.
Denise Sandqvist:   – Det är jättedåligt. Jag ska till jobbet vid Zinkensdamm och var redan försenad. Nu ska jag försöka hitta gångvägen från Rådmansgatan till Centralen för att ta röda linjen.
Denise Sandqvist:   – Det är jättedåligt. Jag ska till jobbet vid Zinkensdamm och var redan försenad. Nu ska jag försöka hitta gångvägen från Rådmansgatan till Centralen för att ta röda linjen.
Aino Ljunglöf:– Jag har suttit fast i mer än en timme. Åkte först från Odenplan till Hötorget, men vände där och åkte tillbaka till Odenplan, för att ta bussen därifrån i stället, 2:an. Men då sa de att allt var igång igen och jag gick på tåget i gen, men det var samma elände, det tog 15 minuter från Odenplan till Rådmansgatan. Nu går jag i stället och ska försöka hitta en buss någonstans.
Aino Ljunglöf:– Jag har suttit fast i mer än en timme. Åkte först från Odenplan till Hötorget, men vände där och åkte tillbaka till Odenplan, för att ta bussen därifrån i stället, 2:an. Men då sa de att allt var igång igen och jag gick på tåget i gen, men det var samma elände, det tog 15 minuter från Odenplan till Rådmansgatan. Nu går jag i stället och ska försöka hitta en buss någonstans.

Metrofrågan: Vad tycker du om tunnelbanekaoset?

Analys: Nu börjar helvetet

I går var dags igen: totalkaos på tunnelbanans gröna linje. Det gick fortare att gå mellan stationerna i stan än att stå kvar och trängas i vagnarna.Hur många stockholmare blev försenade till möten eller dagishämtningar?Men stålsätt er, för det här är bara början. Hösten är på väg och varje SL-resenär vet vad det betyder: Lövhalka. Massor av förstörda hjul. Vagnbrist och inställda avgångar.Och sedan, stackars pendlare, kommer vintern. Hoppas någon påminner SL och Stockholmståg om att det brukar vara kallt och snöa då...

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson - Metros SL-reporter
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro