ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kära kund, ta det lugnt i apphysterin

metro · 27 Maj 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011

Anna Caracolias – Mobilentreprenör

klar

Artikellänk är kopierad

Helt plötsligt ska väldigt många företag finnas i mobilen. Inte bara med den vanliga webben, utan nu är det ”riktiga mobila tjänster”, appar och mobilwebb, det ska vara.

Driver man som jag ett bolag med fokus på att utveckla mobila tjänster så är det ett läge vi länge längtat efter. Äntligen har vår tid kommit!

Jag trodde aldrig jag skulle säga det här: Kära (potentiella) kunder, har ni funderat på hur ni ska räkna hem era mobila investeringar? Ska ni verkligen lägga en så stor del av er budget på just en sån här app eller annan mobiltjänst?

Jag ser framför mig ett scenario, om låt säga sex till tolv månader när kunderna frågar mig, ”varför sa du inte att vi inte skulle tjäna mer än så här på just den här appen/tjänsten?” 

Kanske mest av allt råder det en total app-hysteri, alla bolag värda namnet bara måste ha en app. Jag tror att de flesta menar en iPhone-app. Jag vet inte om de tänker att de ska varianter även för Android, SonyEricsson och andra plattformar.

Mobilwebben har jag bra koll på, kanske mindre på hur man bygger appar och i html 5. Så jag gjorde en snabb rundringning till folk i branschen som jag vet har en åsikt och god kunskap, bara för att se om jag uppfattat läget rätt.

Holy Moses vilka fantastiska svar! Lite som ett VM i att komma med det mest unika svaret.  Jag valde verkligen ut personer jag litar på, som har råkoll på teknik- och mobil-utveckling.

Samsynen lyste verkligen med sin frånvaro. ”Det räcker med en iPhone-app/du måste bygga appar för alla plattformar.” ”Du får inte en app för under 100 000 SEK/Du tänker väl inte betala över 100 000 SEK för en app?” ”App-hajpen har lagt sig vid nyår/apparna kommer leva en lång tid framöver!” ”Mobilwebben kommer dö/mobilwebben kommer vinna just för att det är så kaotiskt med appar.”

Det ska fan vara kund och på väg in i den magiska mobilvärlden. Eller så är det kanske inte så himla krångligt. Ta ett djupt andetag. Fundera över vad dina kunder behöver och vilka telefoner de har.

Hur komplicerad måste tjänsten vara, hur gör jag den relevant för kunderna osv. Sen gör du en kalkyl på ROI, eller avkastning på gjord investering på ren svenska, och sen tar du beslut. App eller mobilwebb, eller kanske båda!

Den som lever får se vem av experterna som har rätt! Som vanligt finns en tendens till hysteri när nya saker dyker upp. Tills dess är mitt råd till er som funderar på appar och andra dyra tjänster – tänk efter före.

+ Vårens alla fester!- Telefonsäljare, sluta ring mig!

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro