ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Karin sade upp sig – mitt i lågkonjunkturen

Kristian Borglund · 12 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Karin Laurells filosofi i yrkeslivet är att byta ut sin jobbsituation ungefär vart tredje år.– Jag vill utvecklas. Jag har jobbat på reklambyrån Storåkers de senaste fyra åren, och på senare tid har jag känt att inget nytt händer med mig längre, och så kan man inte ha det ...

Så formgivaren sade upp sig från sitt fasta jobb.

Att det är lågkonjunktur spelar inte så stor roll för hennes beslut:– För mig är det viktigare att utvecklas i mitt jobb än att känna mig trygg. Tryggheten är begränsande. Det är kanske en personlighetsfråga, men samtidigt: Ska man prova något nytt i karriären, kan man lika gärna göra det nu. Alternativet, att stanna kvar i något som inte känns bra, kan ju faktiskt även leda till att man till slut blir uppsagd. I de här tiderna kan ingen veta hur länge ett visst jobb finns kvar, eller en viss arbetsplats. Det är lite rörigt överallt.

Hur har du annars resonerat kring det faktum att det är lågkonjunktur? Ja, att starta eget, utan en säker inkomst?– Det är inte fel att starta något nytt i lågkonjunktur. I högkonjunktur är konkurrensen mycket större. I mitt fall har jag satt mig i ett frilanskollektiv där vi har väldigt låga kostnader, så att det blir billigt för kunderna. På det sättet kan lågkonjunkturen utnyttjas till ens egen fördel.

Karins tips

Så vågar du också starta eget i lågkonjunkturen.

Ta små steg. ”Var småskalig och ta inte lån på 100 000-tals kronor nu när det är lågkonjunktur.”

Skala bort det onödiga. ”Förr skulle allt vara ballt och flashigt. Nu tänker kunderna i stället: ”så det är alltså detta våra pengar går till?”

Var ditt bästa jag. ”Kunderna betalar för tjänsten de köper. Om det innebär att de kommer att jobba tillsammans med dig är det bra om kunderna märker hur glädjen du känner i ditt jobb”

Strunta i att oroa dig. ”Jag fokuserar på att det kommer att bli bra. Folk märker på mig att jag är taggad”.

Ingå i ett större sammanhang. ”Jag valde att vara med och starta The Kingdom Of Studios, där vi alla är egenföretagare som fungerar som en arbetsgrupp där vi hjälper varandra: Sara Dahlberg är grafisk formgivare/illustratör, Emma Oké copywriter/skribent, Sigrún Yngvadóttir strategisk kreatör och Cecilia Wulfing Dettner är kreativ strateg.”

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro