ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Karriärintervju

Stockholm Mary Örnborg · 14 Mar 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Att höras men inte synas Text: Carin Hedström Ljudexpert. En del musikalitet i kombination med en del tekniskt kunnande. Ett stort knippe kontrollbehov och så ett starkt intresse förstås. Allt är förmågor som enligt Lotta Linde-Rahr bidrar till att göra en bra ljudtekniker – yrket som alltid hörs men nästan aldrig syns.

För Lotta Linde-Rahr var karriären långt ifrån bestämd när hon sökte in på ljudingenjörsutbildningen i Piteå. - Nej, jag kunde absolut ingenting om det här. Jag var bara väldigt musikintresserad och hade alltid hållit på att göra blandband till kompisar, och svor över att Kaj Kindvall pratade i alla intron, säger hon. Femton år senare har hon jobbat sig in i branschen och är idag fast anställd som ljudtekniker på Sveriges Radio. I en av Radiohusets långa korridorer har hon sitt kontor. I rummet trängs stora högtalare, bandspelare och datorer, och på väggen hänger arbetsscheman och affischer. Just nu jobbar hon mest med program i P3 – bland annat Morgonpasset, men även med Spanarna i P1. De flesta program hon jobbar med sänds live. - Jag tror inte jag skulle vara ljudtekniker om jag inte fick köra live. Det är liksom det som är hela grejen, att det händer här och nu. Jag är inte personen som gillar att sitta och pilla med en baskagge i flera månader. Så en av utmaningarna just nu är att jobba med ”OB”: outside broadcasting. På svenska innebär det att sända live fast inte från en färdigriggad studio, utan till exempel från festivaler, eller från andra platser med publik och med fler förutsättningar som är svåra att kontrollera. För ljudteknikern är ju den som ska ha kontrollen över alla ljud som sänds ut, och att filtrera, komprimera, processa och få ihop alla dessa ljud till en helhet som både svänger, låter spännande, är tight och har tempo – det är en annan utmaning. - Hur man uppfattar ljud är så subjektivt, det går inte alltid att säga vad som är rätt eller fel. Om det distar och låter fan vid ett tillfälle så kanske det ändå är helt rätt någon annan gång, för det är den effekt man vill ha.

Men även om ljudupplevelsen är subjektiv finns det vissa saker man som ljudtekniker måste både kunna och gilla. Tillsammans med producenten är ljudteknikern den som har överblicken, och koll på både innehåll och klocka. Att vara stresstålig är ett måste. - Men framför allt är det här jobbet ett samarbete. Man gör ju trots allt hela grejen tillsammans med alla andra i programmet.

Fakta Namn: Lotta Linde-Rahr Ålder: 35 år Yrke: ljudtekniker på Sveriges Radio Utbildning: tvåårig ljudingengörsutbildning på musikhögskolan i Piteå. Bästa ljud: bra musik eller havet

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro