ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kasta dig fram genom stiliserad storstadsmiljö

Aron Andersson · 14 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
I "Mirror's Edge" gäller det att ha full koll på dina rörelser.

I "Mirror's Edge" gäller det att ha full koll på dina rörelser. Foto: Dice


klar

Artikellänk är kopierad

Den franska extremsporten Parkour behärskas av både James Bond och Jason Bourne. I ”Mirror’s Edge” ska sporten revolutionera första persons-genren.Att flänga fram över hustak och springa längs fasader är i första hand aktiviteter som hör plattformsgenren till. Svenska Dice, Digital Illusions CE, har därför stött på en del utmaningar när de överfört rörelserna till första person.– Det har varit en rad hinder som vi har fått ta oss förbi ett efter ett. Vi har tillåtit oss att testa och misslyckas för att verkligen nå den rätta känslan, säger Jonas Åberg som är huvudprogrammerare för ”Mirror’s Edge”.Bland annat har Dice övergett sin egen spelmotor Frostbite som används i ”Battlefield”-serien, och i stället valt förmån för Epic Games ”Unreal”-motor.– Frostbite har sin styrka i de storskaliga multiplayer-spelen. Men eftersom detta spelet har en annan in-riktning valde vi en motor som bevisligen fungerat många gånger förut. Den har en bas som fungerar jättebra för vårt ändamål.

Dessutom har animatörerna fått jobba på nya sätt för att få till rätt spelkänsla. När du springer och kastar dig utför avsatser ska både ben och armar synas i bild, vilket gör att huvudpersonen utifrån ser ganska märklig ut och exempelvis springer med armarna väldigt nära kroppen.– Det har inte varit ett så intuitivt sätt för animatörerna att jobba. Men vi hittade rätt en bit in i projektet och har byggt vidare på det, säger Jonas Åberg.Att rörelse och spelkänsla står i centrum accentueras ytterligare av att spelaren oftast inte har något vapen.– Vi jobbar mycket för att ha ett flow så att du alltid ska vara i rörelse. Det är också något som skiljer sig i vårt spel, det är okej att springa ifrån fienden i vissa situationer.

Handlingen i ”Mirror’s Edge” är fortfarande hemlig. Men det utspelar sig i huvudsak i en storstadsmiljö med stiliserad miljö och kontrastrika färger.

Något releasedatum är inte satt ännu, men enligt Dice är det bara några månader kvar av utvecklingen. Och blir det en storsäljare kan det mycket väl komma en uppföljare.– Vi har haft massor av spännande idéer som vi fått lägga åt sidan, antingen för att de varit för tidskrävande eller för att vi inte funnit den rätta lösningen för dem.

Ungefär fem idésprutor åt gången sitter i spelpitchgruppen på Dice. När man är tömd på idéer lämnar man sin plats till någon annan som kommer med nya tankar.
Ungefär fem idésprutor åt gången sitter i spelpitchgruppen på Dice. När man är tömd på idéer lämnar man sin plats till någon annan som kommer med nya tankar.Foto: Theresia Bråkenhielm

Pitcharna på Dice är vana vid att sågas

Fem nya spelidéer i veckan kläcks i idéfabriken. Men bara en promille blir det något av.

Livet som spelpitchare är hårt. Kreativiteten får jobba på högvarv men det mesta blir ratat. Ändå verkar designers trivas bra i den rollen.– Det är nog det roligaste man kan göra här, eftersom vi hela tiden försöker hitta de spel vi ska göra om fem-sex år, säger Johan Tengå, som sitter i den grupp vars uppgift är att komma med nya spelkoncept för Dice.

Varannan vecka presenterar de tio spel för den interna juryn, som har för vana att vara hårda bedömare.– Vi försöker jobba ganska länge med varje idé, och om en av tusen går igenom, så är det ändå värt det.

Enligt Dice:s teknikchef Joakim Grundwall är den relativt nya satsningen på ett gäng som bara pitchar spelkoncept en viktig del i dag.– Det blir allt viktigare hur man tar fram nya idéer eftersom folk blir bättre och bättre på att göra spel, säger han.

Som en del av EA blir deras frihet ganska stor och de kan utveckla vilka spel de vill. Men att jobba som idéspruta är krävande och gruppmedlemmarna byts ut med jämna mellanrum.– Nu är vi fem, men det varierar lite fram och tillbaka. Det är inget ställe man kan vara länge på, man tömmer hjärnan ganska fort, säger Johan Tengå.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro