ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Katalogen – Ikeas bästa investering

Maria Forsström · 14 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Ikeas katalog för 2009 är här och enligt företaget skall det vara ”mustiga färger och former” i år.

Ikeas katalog för 2009 är här och enligt företaget skall det vara ”mustiga färger och former” i år.


klar

Artikellänk är kopierad

Inredningstrenden går i från det minimalistiska mot det svulstiga, och vi möblerar inte längre för ett helt liv utan för fem år framåt.Åtminstone om man ska tro Ikea, som lanserade sin nya katalog under torsdagen. Den som enligt dem själva är världens mest spridda kommersiella produkt med en upplaga om 198 miljoner exemplar.

Och trots internet ser de fortfarande katalogen som sin mest effektiva marknadsföringskanal ut i hemmen.– Den är en jätteinvestering för oss, så vi gör mätningar med fokusgrupper varje år. Internet är ett bra komplement, men katalogen är viktigast, säger Ivana Hrdlickova, informationschef på Ikea Sverige.

Katalogen presenterar runt 3 500 av 9 500 produkter, varav en dryg tredjedel är nyheter – som alltså är svulstiga men trendkänsliga för en rastlös inredare.– Trenden är mer tillåtande, vilket är härligt. Det strikta mjukas upp med mustiga färger och former, säger Ikea Sveriges vd Jeanette Söderberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Maria Forsström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro