ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ken fick vara otrogen, jag hade bara en docka”

Moa Kärnstrand · 8 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Hon har fått mer kritik än Nicole Richie för sina pinnsmala spiror. Hon har fått utstå fler pikar än Pamela Anderson för sina bröst – som åldern till trots står rätt ut.

Men Barbie är en snygg 50-åring som fått oförtjänt på tafsen, tycker modedesignern och Barbiefantasten Ida Sjöstedt.

Hon leker fortfarande med Barbie – men numera på jobbet.

Du har sagt att du ska fira i dag, på Barbies 50-årsdag, med att “blondera dig och skåla i rosa champagne”. – Ha ha, vi har redan firat Barbies födelsedag i flera veckor nu.

Hur mår Barbie i dag?– Hon har fått mycket konkurrens av nya dockor hos dagens småtjejer. När jag var liten stod ju Barbie för hemska ideal, men de nya dockorna är värre. De har stora silikonmunnar och ser porriga ut. Barbie är mycket snyggare.

Så hon är inte ”still going strong”, alltså?– Jo, hon är klassisk. Hon är som Madonna – de är ju lika gamla förresten – hon är fortfarande populär fast hon är 50. Det är klart att Britney kan ha en hit som är större ett tag, men Madonna är alltid Madonna.

Vad lekte du med dina Barbiedockor när du var liten?– Jag brukade sy kläder och bygga hus och ha olika familjekonstellationer. Men Ken fick alltid vara otrogen, för jag hade bara en Kendocka.

Du använder fortfarande Barbie när du gör dina kollektioner.– Ja, när jag skissar på kläder brukar jag testa på Barbiedockor. Det har jag gjort ända sedan skolan faktiskt. Det går åt så lite tyg, i dag till exempel testade jag olika varianter av ärm till en ny klänning och då klippte jag ut dem och sydde till en Barbie.

Hur står det till med Barbies garderob då, nu när hon passerar 50-strecket?– Hon har en del snygga kläder – men framför allt har hon väldigt mycket kläder.

Ja, hennes klädkonto skvallrar ju inte direkt om någon finanskris. Tror du Barbie kommer att påverkas av lågkonjunkturen?– Nej. Att leka med dockor är att vara i en fantasivärld, så jag tror snarare tvärtom. I lågkonjunktur köper folk färre kläder, men de köper fler modemagasin. Man vill drömma sig bort och Barbie fyller det behovet.

klar

Artikellänk är kopierad

Moa Kärnstrand
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro