ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Killar köper designer- jeans i stället för lyxbil

Jenny Sköld · 22 Maj 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Killar köper fler märkeskläder än tjejer. Samtidigt ligger killarna inte långt efter när det gäller den totala klädkonsumtionen. Det framgår av en studie som Academic Work, ett bemanningsföretag för högskolestudenter och unga akademiker, gjort. Någonting har hänt de senaste åren med killars relation till kläder. Av de 1200 högskolestudenter och unga akademiker som tillfrågats om sina shoppingvanor, svarade män och kvinnor sammantaget att de lägger ungefär lika mycket pengar på kläder. Cafés moderedaktör Daniel Lindström tror att media kan ha med saken att göra.– Vilken tidning du än slår upp så får du en massa shoppingtips. Det gäller även för killar, säger han.Det är alltså inte lika självklart längre att tjejer shoppar mer än killar, men tittar man närmare på gruppen killar så lägger de betydligt mer pengar på märkeskläder. Sju av tio killar (68 procent) köper märkeskläder gentemot fyra av tio tjejer (39 procent), enligt undersökningen, medan majoriteten av tjejerna, 61 procent, föredrar kopior.•• Förr var en dyr bil den ultimata statussymbolen. Nu är det kanske ett par dyra designerjeans i stället?– Ja, det har absolut med status att göra. Förr var det lite fult att köpa ett par jeans för flera tusen. Så är det inte längre. Men jag tror också att killar tänker mer praktiskt än tjejer. Det är viktigt att ha bra kvalitet och det står ju i relation till priset. Tjejer gör fler impulsköp och kanske köper en väska bara för att de gillar färgen och att de sett att Kate Moss haft något liknande.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Sköld
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro