ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kina allt hetare

Anders Falkirk · 14 Aug 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Det är inte bara den kinesiska ekonomin som upplever en boom utan även Kinaresandet från Sverige. Allt fler flygbolag och researrangörer satsar på Kina. Kinesiska muren, Shanghai, Lifloden … Kina är fullt av attraktioner i världsklass och allt fler svenskar verkar vilja se landet. Resandet till Kina har ökat markant. På Lotus Travel, en av de två stora Kinaarrangörerna, kallar man uppsvinget för en boom. – Vi har mer än fördubblat antalet resenärer. 2004 hade vi 5 000. I år tror vi att vi kommer att över 10 000, säger Henrik Johansson, marknadschef på Lotus Travel.APOLLO STORSATSAR Det ökande Kinaintresset har även lett till att allt fler arrangörer tagit med Kina i sina program. Till exempel storsatsar Apollo på Kina till hösten, med strand- och djungelön Hainan, ibland kallad Kinas Hawaii, som man kan kombinera med Peking och Shanghai. – Kina är ett fantastiskt land och det ligger helt rätt i tiden för oss att satsa på nu. Vi har genom moderbolaget Kuoni funnits i Kina under flera år och kunnat erbjuda olika typer av rundresor, men nu är tiden mogen för Apollo att erbjuda charterresor till Kina, säger Apollos informationschef Kajsa Moström. – Och det går bra. Vi är jättenöjda. Vi säljer ett femtiotal resor i veckan. Den ökade konkurrensen om Kinaresenärerna oroar dock inte Henrik Johansson på Lotus Travel: – Det räcker till för alla. Det blir värre om trenden skulle vända nedåt. Då kommer det att bli tuffare, men just nu syns inte några tecken på att det ska ske.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Falkirk
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro