ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Klädaffärer på nätet starkt växande affär

Katarina Arnstad Elmblad · 10 Jun 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Skärmdump från Lindex.se

Skärmdump från Lindex.se


klar

Artikellänk är kopierad

E-HANDEL. Nätshoppingen ökar i en rasande takt. Listan på modeföretag som hakat på trenden och lanserar egna e-handelsbutiker kan göras lång. En av dem är Lindex.

– Våra kunder vill ha möjlighet att shoppa på nätet för att det är enkelt och kan göras när som helst. Det ökar möjligheterna för kunderna att hitta den produkt de vill ha, säger Anders Dahlberg, e-handelschef på Lindex.

För märkesbutiken Mrs H var det ett naturligt steg att erbjuda kunderna att handla kläder över nätet. – Vi finns ju bara i Stockholm och alla kan ju inte komma hit, oavsett var man bor ska man kunna köpa våra märken, säger Johan Strandkvist, vd för Mrs H.

Förklaringen till att det blir allt fler modeshoppingsajter tror han ligger i att folk har ont om tid och vill kunna sitta i lugn och ro hemma eller på jobbet och shoppa. Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, står dagens e-handel för 3 procent av detaljhandelns totala omsättning, men kommer troligtvis att stå för närmare 10 procent inom några år.

– Fler konsumenter ser bekvämligheten och det låga priset på nätet och handlar därför allt oftare, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI.

Även om han inte tror att e-handeln kommer att öka i samma takt under de närmaste åren så kommer den i alla fall att växa snabbare än den traditionella detaljhandeln.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Arnstad Elmblad
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro