ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Klippdockor på nätet - en riktig succé

Ulrica Widsell · 24 Nov 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
IT-entreprenörer satsar på klippdockor med sajten Stardoll.com. Vd Mattias Miksche sartade tidigare Boxman och var med och byggde upp E-trade. Tioåriga Alina Nordqvist i Stockholm har ett eget rum på sajten för sina klippdockor. – Roligast är det att shoppa kläder till min egen docka och jag brukar klä på min idol Rihanna, berättar hon. Malin Ströman är produktutvecklare på Stardoll.

IT-entreprenörer satsar på klippdockor med sajten Stardoll.com. Vd Mattias Miksche sartade tidigare Boxman och var med och byggde upp E-trade. Tioåriga Alina Nordqvist i Stockholm har ett eget rum på sajten för sina klippdockor. – Roligast är det att shoppa kläder till min egen docka och jag brukar klä på min idol Rihanna, berättar hon. Malin Ströman är produktutvecklare på Stardoll. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

SUCCÈ Byt kläder på kändisar som Paris Hilton, Kirsten Dunst och  Orlando Bloom eller testa frisyrer på Britney Spears. Klippdockor på nätet har blivit en enorm succé på sajten Stardoll.com.

Omkring 400 kändisar finns som klippdockor i modern datorvariant. Sajten har nära 3,7 miljoner tjejer som medlemmar, de flesta mellan 10 och 17 år. I Sverige är det just nu ungefär 60 000 tjejer som byter kläder, sminkar, och testar frisyrer på sina idoler. Det går också att leka med dockorna, spara i album och placera dem i olika miljöer. Det mest populära är att  testa olika klädstilar på sig själv och kompisarna - som klippdockor förstås. –  Vi ökar med nästan 20 000 medlemmar om dagen. Vi har besökare från 200 länder i veckan. USA är vår största marknad, följt av England och Polen,  säger IT-entreprenören Mattias Miksche, delägare och vd för Stardoll.

Sajten är än så länge på engelska, men en svensk version är på gång. Medlemmarna är till 95 procent tjejer. – Det finns väldigt lite för unga tjejer på nätet. De har varit en bortglömd målgrupp, säger Mattias Miksche.

Företaget sysselsätter 25 personer i Stockholm, storägare är brittiska investmentbolaget Index Ventures och amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia, som bland annat var med och investerade tidigt i Google.

Företaget tjänar pengar på att medlemmarna shoppar virtuellt till klippdockorna på sajten och köper valutan Stardollars. Egen annonsförsäljning är nästa steg. – Vi tar ett steg i taget. Det handlar mycket om stora internationella varumärken som vi kommer att rikta oss mot, säger Mattias Miksche.

klar

Artikellänk är kopierad

Ulrica Widsell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro