ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Knasigaste koncepten från Japans bilföretag

Euan Sey · 29 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Honda Skydeck – bilen med saxdörrarna.

Honda Skydeck – bilen med saxdörrarna.


klar

Artikellänk är kopierad

Mazdas kompakta konceptfordon Kiyora visades också på Tokyo Motor Show.
Mazdas kompakta konceptfordon Kiyora visades också på Tokyo Motor Show.
...liksom Yamahas konceptelbåge EC-f.
...liksom Yamahas konceptelbåge EC-f.
Hondas ”monocykel” U3-X regarerar på hur kroppsvikten fördelas och rör sig genom att du lutar dig. Ingenting för berusade alltså.
Hondas ”monocykel” U3-X regarerar på hur kroppsvikten fördelas och rör sig genom att du lutar dig. Ingenting för berusade alltså.
Nissan Land Glider – denna rombformade tvåsitsare har sofistikerade datorsystem som automatiskt räknar ut hur långt ”bilen” kan luta i kurvorna.
Nissan Land Glider – denna rombformade tvåsitsare har sofistikerade datorsystem som automatiskt räknar ut hur långt ”bilen” kan luta i kurvorna.
Toyota FT-EV II kännetecknas av eldrift och en joystick som ersätter ratten och pedalerna.
Toyota FT-EV II kännetecknas av eldrift och en joystick som ersätter ratten och pedalerna.

Japanska biltillverkare skippade Frankfurt. Sparade godbitarna till sin egen Tokyo Motor Show. Lika galna modeller som vanligt.

Hårda tider kräver ett förnyat fokus på prioriteringar – och när det kommer till världens största biltillverkare, är det deras lokala motorshower.

Precis som när japanska märken, som till exempel Nissan, drog sig ur Frankfurtshowen och nästkommande LA Auto Show för att spara sin konceptbil och sina produktionsstarter till Tokyo Motor Show. Och då valde icke-japanska biltillverkare att kringgå den japanska mässan. I år var Lotus den enda utländska biltillverkaren som närvarade, och antalet globala debutanter var halverade.

Detta stoppade emellertid inte de inhemska producenterna från att som vanligt visa sina konstiga och underbara koncept. Honda öppnade sin presskonferens med att deras Asimorobot promenerade upp på scenen, kort efter underhöll stajlade värdinnor folkmassan genom att svaja runt på företagets framtidsvisionära nya U3-X elektriska ”monocykel”. En manick som sägs kunna ta enhjulingen från att ha varit en udda skapelse för nöjesfälten till 2000-talets mest nödvändiga stadsaccessoar.

Vi har också sett återfödseln av de prisvärda japanska kompaktkupéerna i form av Toyotas FT-86-koncept och  Honda CR-Z – en hybridelektrisk sportbil. Båda ser fantastiska ut och förväntas börja produceras nästa år.

Japans pågående strävan efter att hotta upp personbilen syns med Honda Skydeck – en bil med saxdörrar. Daihatsus DecaDeca och Toyota’s FT-EV II bevisade att litet inte nödvändigtvis behöver betyda tråkigt.

klar

Artikellänk är kopierad

Euan Sey
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro