ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

KO kritiserar reklam för spikmatta

Metro · 10 Jul 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Konsumentombudsmannen, KO, anser att spikmattetillverkaren Shakti bryter mot marknadsföringslagen, skriver Dagens media.KO menar att Team Shakti inte presenterat bevis för en rad påståenden som man gör i sin  marknadsföring. Bland annat påstår man att spikmattan kan bota sjukdomar som depression, migrän och fibromyalgi. Mattan ska också öka blodcirkulationen och syreupptagningen och motverka stress och låg energinivå.KO vill nu ha bevis på påståendena annars strider reklamen mot marknadsföringslagen.

Team Shakti har tidigare haft många synpunkter på konkurrenten Daturas reklam. I början av juni drog Team Shakti Datura inför Marknadsdomstolen då man menade att Datura köpte textreklam och snyltade på Shaktis varumärke.  Bolaget vill också att Marknadsdomstolen skulle förbjuda Datura att använda tolv olika uttryck i sin reklam. Domen från Marknadsdomstolen förbjöd Datura att hävda att de har det "bästa marknadspriset" och de dömdes till ett vitesbelopp på 750 000 men friades på övriga punkter.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro