ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kombibilarna blir mindre och billigare

Billy Andersson · 20 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Golf Plus är den något dyrare familjekombin.

Golf Plus är den något dyrare familjekombin.


klar

Artikellänk är kopierad

Citroën C 3 Picasso lockar med stora fönster runt om.
Citroën C 3 Picasso lockar med stora fönster runt om.
Peugeot 3008 är en blandning av minibuss, suv och kupé.
Peugeot 3008 är en blandning av minibuss, suv och kupé.

Det föds barn som aldrig förr men familjebilarna krymper. I år rullar det in en armada av kompakta familjebussar i Sverige. Renault Grand Espace är tillsammans med Chrysler Voyager de moderna familjebussarnas urmödrar. En stor praktisk bil med en stor nackdel: Storleken.

Hur många familjer består egentligen av åtta personer med behov av stort bagageutrymme?Samtidigt har lågkonjunktur och klimatdebatt ökat medvetenheten om dumheten i att slösa. Det gäller inte minst Kravmärkesfokuserade barnfamiljer.

Därför är det inte så konstigt att årets bil blir den kompakta familjebussen. Småbilar där ingenjörerna har trollat med utformningen så att de rymmer lika mycket som en större bil. Mest uppmärksammad hittills är Citroëns nya kubistbil C 3 Picasso. Fyra meter lång, men hög och bred vilket ger fem sittplatser plus bra bagageutrymme. Och inte minst ett tufft utseende. Allt i en bil som är knappt större än Peugeot 207. En annan lockvara för barnfamiljer är stora rutor runt om. C 3 Picasso kommer till Sverige i mars.

Något större är systermärket Peugeots 3008. Peugeot vill vara ännu mer innovativ och säger att 3008 är en blandning av minibuss, suv och kupé. 30 centimeter längre än C 3 Picasso men knappt mer utrymme. Ska erbjudas med sex olika motoralternativ när den kommer till Sverige i höst.

2011 lovar Peugeot att 3008 ska få hybriddrivning som har hjälp av en elmotor. Nya Volkswagen Golf var förra årets stora nyhet. Nu kommer den klassiska modellen något utsträckt, lite högre och med mer utrymmen i en version som kallas Golf Plus. Klassisk tysk kvalitet vilket betyder att den också blir något dyrare.

Och i mars ska Renault visa upp nya versionen av klassiska Scénic. Ford lär också komma med B-max.

Sedan gäller det bara att skaffa sig en lagom stor familj.

Dyr men tuff kombi

LYXÅK. Mini Clubman är den tuffaste kombibilen som finns med sina saloondörrar. Tyvärr har den ett stort minus: Priset. 185 000 kronor för en bil med bagage som rymmer två shoppingkassar på sin höjd är svårt att svälja när ekonomin är kärv.

Då hjälper det inte att Clubman näst intill har sportbils­egenskaper. För dem som vill ha en udda kombi men inte badar i pengar har Mini nu tagit fram en så kallad instegsmodell: Det är Clubman One.

Något att glädja sig över. För Clubman One blir ingen budgetedition utan har samma utrust­ningsnivå som vanliga modellen men med en mindre motor. Det be­tyder 90 hästkrafter vilket räcker långt i en så här li­ten bil. Framför allt betyder det även mindre bränsle-förbrukning. Nytt är även vårens Mini One-kulörer: Silver och svart.Priset i Sverige är inte fastställt men i Storbritannien blir Clubman One 15 000 kronor billigare än vanliga Clubman. Giss­ningsvis hamnar det sven­ska priset på runt 170 000 kronor. Ungefär som för en större och mer praktisk Volks­wagen Golf. Å andra sidan är inte bakluckan på Golf gjord som en saloondörr.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro