ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kommunen har byggt bort buslivet i området

Peter Johansson · 6 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Lars och Mikaela Ståhl, med sonen Benjamin, 5 månader, bor nära Ångpannegatan och tycker att tryggheten har ökat. – Det är inte alls så mycket liv på kvällarna nu, säger Lars. 

Lars och Mikaela Ståhl, med sonen Benjamin, 5 månader, bor nära Ångpannegatan och tycker att tryggheten har ökat. – Det är inte alls så mycket liv på kvällarna nu, säger Lars.  Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

Kommunen har lyckats på Ångpannegatan. Sedan rivningarna minskar brotten radikalt, visar färska siffror. Kan det nu också vara möjligt att bygga bort buslivet i andra stadsdelar?Till Ångpannegatan vågade sig knappast vanliga göteborgare. Där hade de kriminella gängen sina tillhåll och polisens brottsstatistik visade på en våldsam verklighet.Men inte längre.Sedan staden satsade på att städa upp ödetomter och riva byggnader har en jätteminskning av brottsligheten skett. I år har bara en fjärdedel så många brott rapporterats som i fjol.– Vi ville få bort de här etableringarna och jag tror att fastighetsägarna är mer uppmärksamma nu, säger Dan Hansson, polisinspektör på Hisingen.Nu väcks den kontroversiella diskussionen på nytt om huruvida grävskopor kan få bort kriminaliteten även på andra platser i Göteborg. Frågan om ett helhetsgrepp mot nedgångna områden diskuteras i kommunstyrelsen. Folkpartiet vill att man i byggnadsprojekten satsar mer mot brottsligheten – och ser Rosenlund som nästa område att ta tag i.– Vi måste störa kriminaliteten och prostitutionen där, säger kommunalrådet Helene Odenljung.Men går det verkligen att bygga bort kriminaliteten?– Ja, det gör det ju, säger Helene Odenljung, som även nämner Ringön och Gullbergsvass som problemområden.

”Man såg Hells Angels smyga omkring”

Lars och Mikaela Ståhl, som bor ett stenkast från Ångpannegatan, tycker att området blivit tryggare det senaste året.   – Tidigare såg man Hells Angels och andra smyga omkring här, säger Lars Ståhl.   – Det var väldigt mycket liv där, men i dag märker man inte så mycket, säger Mikaela Ståhl.   Jari Kyllönen jobbar i en däckverkstad i närheten och tycker att skadegörelsen har minskat markant.    – Klart man var orolig någon gång tidigare och tittade sig över axeln en extra gång.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Johansson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro