ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kommunens pinsamma reklammiss: Gör miljön en björntjänst”

Johan Wikén · 20 Sep 2015
Uppdaterad 20 Sep 2015
Skylten gav motsatt budskap.

Skylten gav motsatt budskap. Foto: Jönköpings kommun


Informationsskylten skulle uppmana invånarna i Jönköpings kommun att byta till elbilar. Men budskapet blev något helt annat. Otroligt pinsamt”, säger kommunikatören Anna Grönlund till SVT.

klar

Artikellänk är kopierad

I Nationalencyklopedin förklaras en björntjänst som en ”otjänst, hjälp som blir till skada i stället för nytta”.

Det missade Stadsbyggnadskontoret i Jönköping när de tryckte upp den nya reklamskylten som skulle uppmana invånarna att byta till el- och hybridbilar.

”Gör både dig och miljön en björntjänst!”, stod det i stora svarta bokstäver. Begreppsmissen har fått spridning i sociala medier under helgen.

►LÄS MER: SVT:s pinsamma miss – visade logga från "Arbetsförnedringen" i sändning

Det har även nått Anna Grönlund, kommunikatör på Stadsbyggnadskontoret i Jönköpings kommun. 

– Det var det första jag såg i morse och det var inte roligt. Det är otroligt pinsamt, säger hon till SVT Jönköping.

På söndagseftermiddagen kommenterade kommunen den uppmärksammade skylten på sin egen Facebooksida:

”Här blev det fel. Hur var det nu med björntjänst? Den gör ju ingen glad. Tyvärr hamnade det här budskapet ändå på en affisch om elbilar och hybridbilar. Självklart kan du göra både dig själv och miljön en tjänst genom att byta din vanliga bil mot en el- eller hybridbil. Men lämna björnen hemma”, skrev de.

LÄS MER: Skotsk tidning: Dålig engelska i SD:s reklam

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Wikén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro