ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kommuner får miljoner för att undvika trafikkaos

Anne Kybjär · 11 Apr 2012
Uppdaterad 11 Apr 2012

Här är vägarna som riskerar att drabbas hårdast av trafikkaos när trängselskatten införs. Nu får tre kranskommuner extrabidrag för att anpassa vägar och cykelvägar för ökad kollektivtrafik. Mölndal får största delen av de 58 miljonerna.

klar

Artikellänk är kopierad

Härryda, Mölndal och Partille. Där misstänks trafiken få svårast att ta sig fram efter trängselskatteinförandet. Nu får kommunerna pengar för att underlätta  kollektivtrafikens framkomlighet i busskörfält, till hållplatser och gång- och cykelbanor. Platserna har tagits fram efter en prognos från Trafikverket och totalt ska 58 miljoner kronor delas ut. Med trängselskatten räknar Trafikverket att fler ska välja alternativa vägar för att slippa betala. Exempelvis väntas trafikflödet mellan Partille och Angered att öka med cirka 1 000 fordon per dag. 

– Vi har tagit fram en trafikprognos för att se hur trafiken ökar eller minskar på olika vägar när trängselskatten införs. Vilka vägar man kan tänkas ta för att slippa betala. Det är klart att det inte kommer att bli omvägar på fem mil men en omväg på två kilometer kanske man exempelvis gör, säger Sören Gustafsson, planerare på Trafikverket. 

Majoriteten av de ombyggnationer som nu fått statligt bidrag gäller dock kollektivtrafiken. Kommunerna har fått ansöka om pengarna och den kommun som fått störst del av summan är Mölndal.

– För oss är det så klart jättebra, vi kan göra en del investeringar med fokus på kollektivtrafiken som vi inte hade kunnat göra utan dessa pengar, säger Ulf Bredby, trafikingenjör på gatukontoret i Mölndal.

Åtgärderna ska vara klara under nästa år. 

Trängselskatt kommer att införas i Göteborg den 1 januari 2013.

I sommar monteras 37 betalstationer upp kring centrala Göteborg och på större leder. 

Trängselskatt tas ut mellan 06.00 och 18.29 på vardagar. Kostnaden blir mellan 8 och 18 kronor. 

klar

Artikellänk är kopierad

Anne Kybjär
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro