ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Konsulterna tar över på industriföretagen

Mary Örnborg · 7 Nov 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Åsa Johansson, utredare på Sif/HTF, ser en fara i att konsultandelen fortsätter att öka.

Åsa Johansson, utredare på Sif/HTF, ser en fara i att konsultandelen fortsätter att öka. Foto: Theresia Bråkenhielm


klar

Artikellänk är kopierad

TREND. Konsulter blir en allt vanligare syn på industriföretagen. Sifs årliga undersökning Industribarometer visar att andelen konsulttjänster uppgår till över tio procent av de anställda i en fjärdedel av de företagen. I några fall överstiger antalet konsulter 30 procent.– Siffrorna är oroväckande. Om konsultandelen i förhållande till de anställda i företagen fortsätter att öka finns det en stor risk att kompetensbasen i företagen urholkas, säger Åsa Johansson, utredare för branschfrågor industri på Sif/HTF.

Trenden ser inte ut att klinga av inom den närmaste tiden.– Det vanligaste motivet till att anlita konsulter är att tillföra kompetens eller för att reglera antalet anställda i stället för att anställa, säger Åsa Johansson.Enligt Åsa Johansson finns det en fara när företagen väljer att anlita konsulter i stället för att anställa eller kompetensutveckla personalen.– Företagen är mer benägna att ta hänsyn till nyckeltalet headcount som reglerar hur många anställda verksamheten får ha, säger hon.

Genom att använda konsulter klarar man att uppfylla nyckeltalet. Konsulter belastar inte heller företagens overheadkostnader vilket gör att de framstår som ett billigare alternativ.Faran med för många konsulter är den fasta personalen kan få rollen som stödpersonal och missgynnas i kompetensutvecklingen.– Företagen måste fundera över hur man ska göra för att behålla huvuddelen av spetskompetensen, säger hon.

Analysen stöds också av Andreas Werr, docent i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.– Det företagen måste göra är att satsa på bra beställarkompetens. Man ska vara noga med inom vilka affärsområden man tar in konsulter och i vilken roll. Speciellt om det rör områden som har med företagens kärnverksamhet att göra, säger Andreas Werr.

Åsa Johansson understryker att konsulter behövs, men omfattningen får inte bli så stor att de får negativa konsekvenser för företaget och de anställda.– Företagens interna styrning ska inte missgynna antalet anställda. Ska Sverige konkurrera på den globala marknaden måste företagen satsa på att utveckla personalen i stället för att anlita konsulter, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro