ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Konsumentråd rasar mot rosa glass

TT · 21 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

GB:s nya glass Girlie förstärker fördomar och begränsar livet för barnen. Den salvan avlossar Sveriges Konsumenter.Även kunder har reagerat, men GB har inga planer på att ändra glassen.Bland de glassnyheter som GB presenterade i början av mars finns Girlie, en stjärnformad rosafärgad glass med hallonsmak. Och om inte namnet och färgen ger nog ledning om vilket kön glassen i första hand riktar sig till så finns ytterligare en ledtråd. Själva pinnen på glassen har fyllts med smink. Glittersmink.GB tycker att glassen signalerar "sommarkänsla", "stjärnstatus" och "diskokänsla". Sveriges Konsumenter använder ett annat ord: Könsschablonisering.Har ett ansvarEnligt organisationen behöver vi inte ännu en produkt som bidrar till att cementera könsrollerna.-Företagen har ett ansvar för hur samhället utformas, säger generalsekreteraren Jan Bertoft till TT. Han tycker att GB ska göra om produkten så att den åtminstone blir något mer könsneutral.-De får gärna kalla en glass för Girlie men den behöver inte vara så otroligt inriktad på unga flickor och på hur de ska vara, säger han. Christoffer Schreil, marknadschef för GB, tycker att det är olyckligt att glassen uppfattas som enbart riktad till flickor.-Vi har inte för avsikt att utesluta vare sig killar eller tjejer som konsumenter. •• Tror du att många pojkar kommer att köpa den?-Det hoppas jag, att det är både killar och tjejer som köper den. Absolut. Rasistisk glassÄven en del konsumenter, "ett par stycken", har reagerat på Girlie-glassen och hört av sig till GB, som dock inte tänker dra tillbaka eller ändra på sin rosa glassnyhet.Det är inte första gången som en GB-glass är i blåsväder. Häromåret blev reklamen för glassen Nogger Black utdömd som rasistisk av Centrum mot rasism (CMR).•• Försöker ni medvetet skapa reaktioner för att få gratisreklam?-Absolut inte. Vi jobbar med glass och vill att det ska vara kul och glädjefyllt. Vi vill gärna väcka känslor, men vi vill absolut inte reta upp någon. 

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro