ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kontaktnätet är nummer ett i Blekingeinkubatorn

Aron Andersson · 29 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Del Alibocus har en lång erfarenhet av att arbeta inom telekom. Hans mobiltjänst var i princip redan färdig när han kom i kontakt med BBI. 

Del Alibocus har en lång erfarenhet av att arbeta inom telekom. Hans mobiltjänst var i princip redan färdig när han kom i kontakt med BBI.  Foto: Ola Åkerborn


BBI:s deltagare vässas i säljteknik

klar

Artikellänk är kopierad

IT och kommunikation är centrala för företagen på BBI. I Blekinge har Telecom city satt sin prägel på inkubatorn.– Vi söker bolag med hög marknadsfokus, gärna med en patenterbar bakomliggande teknologi. Men framförallt entreprenörer med vilja att växa och som gärna tänker globalt, säger Marianne Ivarsson, vd för inkubatorn.

De som söker sig till BBI får årligen genomgå säljkurser för att finslipa sin affärsplan. Idérika ingenjörer har ofta en teknisk bakgrund och inte är lika bra på att sälja sin idé. – Det är näringslivet som ställer upp med sina erfarenheter, både tidigare entreprenörer och etablerade företag. Det är väldigt populärt, säger Marianne Ivarsson.Mitt i Karlskrona och Telecom city ligger Blekinge Business Incubator, BBI, med vacker utsikt över skärgården och Östersjön. De drygt 30 företag som någonsin använt inkubatorn har dock inte alla suttit här. Det finns kontor i både Ronneby och Karlshamn också.

Det finns dessutom ett tätt samarbete med Blekinge tekniska högskola varifrån Veronica Håård kommer. Hennes affärsidé bakom Visual units tog sin första form redan i skolbänken.– Jag kommer direkt från BTH där jag vann pris för mitt magisterarbete om positionering. På prisgalan träffade jag Marianne, säger hon.– Jag har haft jättemycket nytta av BBI faktiskt, där kontaktnätet är nummer ett. Det har gett mig flera konsultuppdrag, fortsätter hon.

Del Alibocus mobiltjänst för var i princip redan färdig när han kom i kontakt med Marianne Ivarsson och Staffan Ottosson på BBI.– De har varit fantastiska och visat mycket entusiasm. De gjorde mitt liv mycket enklare. Jag har pratat med gamla vänner och kollegor i England och USA, och när jag berättar för dem vilken hjälp jag får här blir de chockade, det finns inte där.Jonas Höglund är vd på Stixy som utvecklat en sajt för projekthantering. Han menar att deras tjänst sticker ut något på BBI. – För vår del tror jag det är lika mycket ge och ta. Eftersom Blekinge är väldigt telekom-relaterat och vi är mer webb 2.0 tror jag det är nytt och nyttigt för dem att se vår verklighet, säger han.

Under 2008 kommer så många som åtta till tio företag att lämna BBI och inkubatorn hoppas på att många ska tillkomma, vilket en eventuell lågkonjunktur skulle kunna hjälpa till med.– Något som är tydligt är att när det är så goda tider som nu är det lockande att låta sig bli anställd. När tiderna är lite sämre är alternativet att bli sin egen eller köra mer riskfyllt liv som entreprenör mer lockande, säger Staffan Ottosson, affärscoach på BBI.

Och här är företagen...

Lokala erbjudanden genom mobilen

MOBILRABATT. Relevanta erbjudanden och annonser direkt i din mobil är ett hett ämne för många operatörer och mobiltjänstutvecklare idag. Del Alibocus vill med Kaskado hoppa över mellanstegen och har tagit fram en tjänst som är till för just rabatterbjudanden.– Vi vill inte spamma någon, och inte ta betalt av användaren. Jag tror det kan vara en rolig tjänst att använda, säger han.

I Kaskado får du erbjudanden av typen “Köp två kaffe till priset av en” som du kan utnyttja på det lokala kaféet.

Istället för att användaren betalar för programmet betalar företagen som vill synas i mobilen. Erbjudandena kan se olika ut men måste alltid ge något för användaren. Sedan den 16 april finns ett antal erbjudanden på Kaskado som gäller i Karlskrona.

Den 1 juni kommer även erbjudanden för resten av landet. Än så länge är det gratis för företag att ha med erbjudanden så de kan se hur det fungerar.– I slutändan vill vi jobba tillsammans med operatörer, kanske en per land och ge service till deras kunder.

Idén till tjänsten kom från kylskåpsdörren

Projektplanering.Kom-ihåg-lappar på nätet är en enkel idé. Men att förverkliga den till en konkurrenskraftig tjänst tar tid. Stixy lanserade sitt koncept för en projektplats på nätet redan i september 2007 och jobbar nu för att få en större användarbas.– Vi vill naturligtvis bli så stora som möjligt, jag tror vi har en stor chans att fylla ett tomrum för gemene mans projekthantering, säger Jonas Höglund, en av grundarna och vd.

Idén till tjänsten kom från kylskåpsdörren och meningen är att användaren själv bestämmer hur Stixy ska användas.– Tycker man det är kul att lägga upp ett foto på barnen bredvid deras schema så gör man det, säger Jonas Höglund.

Det är precis denna valfrihet som är grunden till programmet, att inte vara låst till de mapp-system som vanligtvis används på arbetsplatsen. De bakomliggande funktionerna ska dock bli allt mer avancerade och förra veckan lanserades en kalender där du för varje dag kan se vad du har att göra.– Vår målgrupp när vi tänkt har alltid varit en kvinna i 30 till 40-årsåldern, en naturlig projektledare.

”Det är sälj, sälj, sälj som gäller nu"

POSITIONERING. Åkerier och budfirmor har mycket pengar att spara på effektivare övervakning av sin fordonsflotta. Veronica Håård vill med sitt Visual Units bli marknadsledande inom positioneringssystem.– Det finns en del konkurrenter, men mest i storstäderna. Just nu satsar jag mycket på södra Sverige, säger hon.

Visual units låter en transportledare via ett program på datorn få direkt överblick av var varje budbil befinner sig. På så sätt blir det enkelt att kontakta chaufförer som exempelvis kör fel, vilket sparar pengar.– Jag poängterar att göra det enkelt för användarna. Vi lyssnar mycket på hur de vill ha det och studerar hur de arbetar.

Genom att ständigt utveckla produkten och arbeta tätt med kunderna hoppas Veronica Håård få ett övertag mot konkurrenter.

Systemet används redan av Linjebud. Nu vill Veronica Håård rekrytera fler säljare som kan marknadsföra Visual Units.– Det är sälj, sälj, sälj som gäller nu. Men vi kommer även parallellt att utveckla programvaran utifrån synpunkter vi fått från användarna.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro