ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Köpyra dränerar Stockholmsbörsen

Stockholm TT · 20 Sep 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Utöver 16 köp och liggande bud på svenska börsbolag hittills i år florerar nu ett snabb växande antal budrykten. De skulle kunna sluta med att börsen tappar tungviktare som lastbilstillverkaren Scania, gruvkoncernen Boliden, vitvarujätten Electrolux, börsoperatören OMX och snustillverkaren Swedish Match. Förvärvsvåg-Förutom Electrolux är det bolag med bra balansräkning, god lönsamhet och utan tydlig huvudägare som det spekuleras i, säger Peter Malmqvist, analyschef på nätmäklaren Nordnet. Sensommarens förvärvsvåg, som Malmqvist beskriver som "budhysteri", vägs delvis upp av avknoppningar och börsnoteringar. Men trots högkonjunkturen - eller kanske just på grund av att lönsamheten för företagen är så god just nu - har Stockholmsbörsen svårt att locka till sig lika mycket som försvinner. -Det fylls inte på i tillräckligt stor utsträckning. Just nu råder det obalans. Kapitalet investerat i svenska börsbolag minskar, säger Malmqvist. Därmed tappar stora investerare på den svenska marknaden aktieposter, som byts ut mot likvida medel som i sin tur måste investeras. -Det ökar efterfrågan på kvarvarande aktier, vilket trycker upp kurserna. Det i sin tur stressar en del att komma med ytterligare förvärv, förklarar Malmqvist. Låg värdering Priset på många stora svenska börsbolag sjönk markant i samband med kursfallen i maj och juni. Och värderingen beskrivs i medier ofta som låg. Men de är överlag knappast billigare än europeiska konkurrenter.

Magnus Heinstedt på Förärv & Fusioner ser en rad underliggande faktorer bakom köpyran. Bransch- och företagsspecifika förutsättningar spelar alltid en viktig roll, liksom hur tongivande investerare som Wallenbergsfärens Investor planerar.

Heinstedt pekar på allt starkare riskkapitalister och att omkring hälften av årets bud och köp har kommit från utlandet, då få eller inga i Sverige kan eller bör genomföra affärer som ett köp av Scania.

Därtill kommer internationaliseringen av kapitalmarknaden. -Det är själva oljan i maskineriet. En väl fungerande kapitalmarknad, med billiga lån och tillgång till mycket pengar, genererar ju affärer, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro