ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Korvkrog under nya arenan

Jonas Cramby · 5 Dec 2013
Uppdaterad 8 Dec 2016

Krögaren Ricard Constantinous har öppnat korvmoj, deli, matsal med mera under Tele 2 Arena. Jonas Cramby vill varna vegetarianer.

klar

Artikellänk är kopierad

RECENSION: Printz mathall – Betyg 3 glober

Under Tele 2 Arena vid Globenområdet huserar numera Tolv Stockholm – en slags neonblinkande blandning av en hypermodern amerikansk strip mall och ett gammeldags svensk tivoli. I denna så kallade nöjesgalleria kan vuxna barn äta korv och dricka hantverksöl samtidigt som de spelar minigolf eller pingis, mäter sin styrka vid boxbollen eller bowlar till spinningmusik. O’Learys har naturligtvis en ganska så maxad utpost här och Familjen Ahlbom har öppnat såväl en karaokebar som två matställen och en enorm nattklubb med tre stycken dansgolv och en livescen för internationella dj-besök.

Den kulinariska motsvarigheten till dessa nöjeskomplex är dock krögaren Ricard Constantinous storsatning med korvkrogen Printz.

I detta jättelika mattempel tillägnat tubformat kött hittar man såväl en deli, en mathall och en korvmoj som ett korvmakeri, en matsal, ett mötesrum för korvakademien och, från och med februari, en ölhall. I några av de stora, öppna kylarna står dock redan 36 olika sorters fatöl och 350 olika flasköl uppradade.

I andra hänger det stora köttbitar som väntar på att malas ner och stoppas i sina egna tarmar – och är man intresserad av den processen så sker den naturligtvis med full insyn från restaurangen (vegetarianer är härmed varnade).

I mathallen äter man vid någon av de industriellt formgivna långborden och beställer antingen en färdig korvmeny eller väljer fritt mellan tio olika sorters korv, dubbelt så många kalla och varma tillbehör samt en mängd olika hemgjorda varianter av senap, ketchup och majjo. Allt är inte lika lyckat så klart men jag måste ändå säga att Constantinou, som med K 25 och Panini Internazionale redan lyckats importera den amerikanska gastrosnabbmatstrenden, har tänkt ut ett riktigt smart koncept här.

Korv är ju nämligen en produkt som passar väldigt bra att massproducera utan att man förlorar hantverkskänslan och tillsammans med välgjorda tillbehör, folks nyfunna ölintresse, modern inredningen och den strategiska placeringen vid tre stycken sportarenor gör att den ambitiösa satsningen nog kommer fungera. Om man bara lyckas vänja Stockholmarna vid att betala restaurangprier för korv, vill säga.

Industriellt formgivna långbord på Printz mathall.
Industriellt formgivna långbord på Printz mathall.Foto: Lotta Bergseth
Inspiration
InspirationFoto: Lotta Bergseth
350 olika flasköl.
350 olika flasköl.Foto: Lotta Bergseth
36 olika sorters fatöl.
36 olika sorters fatöl.Foto: Lotta Bergseth
Köttig inredning.
Köttig inredning.Foto: Lotta Bergseth
klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Cramby
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro