ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kraftig majoritet för Förbifarten

Anders Göransson · 27 Maj 2014
Uppdaterad 27 Maj 2014

Åtta av tio stockholmare är positiva till Förbifart Stockholm, och nästan lika många gillar tanken på Österleden, enligt en ny mätning. Men motståndarna till motorvägsplanerna tänker inte ge sig.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: TT

Förbifart Stockholm har länge varit ett rött skynke för miljörörelsen. Men stockholmarna i allmänhet tycks inte vara lika bekymrade över konsekvenserna av det jättelika vägbygget väster om stan.

Enligt en ny opinionsmätning från Demoskop är hela 80 procent av invånarna i Stockholms län mycket eller ganska positiva till projektet. Bara tio procent av de 1 271 deltagarna i undersökningen svarade att de var negativa när de fick frågan om sin inställning till Förbifarten.

Dessutom uppgav 74 procent att de var positiva till Österleden, som är tänkt att gå öster om stan och knyta hop Norra länken med Södra länken.

– Människor inser att det behövs mycket, mycket stora infrastruktursatsningar när vi är en av Europas snabbast växande storstadsregioner. Vi behöver satsa både på mer tunnelbana och på vägar, säger Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare, som beställt undersökningen.

LÄS ÄVEN: Stockholmare: Hellre mer kollektivtrafik än ny motorväg 

Även bland sympatisörer till Miljöpartiet och Vänsterpartiet – som bägge vill stoppa motorvägsplanerna – är fler positiva än negativa till Förbifarten, enligt mätningen.

– De här partierna är i otakt med både sina egna väljare och de andra medborgarna i Stockholm i den här frågan, säger Maria Rankka.

Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholm, håller inte med. Han påminner om att riksdagens utredningstjänst kommit fram till att det löpande priset, inklusive räntor och uppräkningar, kan väntas hamna på drygt 61 miljarder kronor.

– En mer rimlig frågeställning vore väl om stockholmarna är villiga att betala så mycket för en två mil lång motorväg, istället för att lägga pengarna på kollektivtrafik. Hade frågan ställts så är jag övertygad om att resultatet blivit ett annat.

LÄS MER
Förbifartens nota kan växa – till 61 miljarder

Frågan om Förbifart Stockholm splittrar de rödgröna. S vill bygga den, medan både MP och V är emot. I förra valrörelsen hanterade de rödgröna frågan genom att utlova en regional folkomröstning vid valvinst. Men valet förlorades och det blev ingen omröstning.

Hur blir det den här gången? Är stopp för Förbifarten ett krav från MP för att sitta i en rödgrön majoritet? – Nu går vi till val på frågan om vilken typ av Stockholm vi vill ha: är det nya stora motorvägar eller är det tunnelbana och annan kollektivtrafik? När vi fått svar från stockholmarna går vi in i en diskussion om framtiden. 

LÄS ÄVEN: Nya motorvägar delar Stockholm

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro