ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kris skapar antimode

Hannah Sjöström · 27 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
The New Look – Christian Dior (1905 – 1957) med en modell i det feminina, svepande modet som uppstod efter andra världskriget.

The New Look – Christian Dior (1905 – 1957) med en modell i det feminina, svepande modet som uppstod efter andra världskriget.


klar

Artikellänk är kopierad

Punk från slutet av 1970-talet – Sid Vicious från The Sex Pistols med flickvännen Nancy Spungen.
Punk från slutet av 1970-talet – Sid Vicious från The Sex Pistols med flickvännen Nancy Spungen.
Grunge – Kurt Cobain från Nirvana definierar 90-talet.
Grunge – Kurt Cobain från Nirvana definierar 90-talet.

 Höstens trender visas just nu på Stockholms modevecka. Men efter lågkonjan föds ett nytt antimode – precis som New Look, punken och grungen, tror modeforskare.Efter massarbetslöshetskrisen i England i mitten av 70-talet föddes punken. Blommiga hippieblusar byttes mot nitar och svart läder.

I 90-talets USA, när ekonomin tagit tvärstopp efter det glassiga 80-talet, såg grungen dagens ljus. Smutsiga jeans och flanellskjortor tog över efter de glansiga tajtsen.– Mode är ju ett sätt att tolka världen, säger Magdalena Peterson, modeforskare på Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Hon nämner födelsen av ”The New look” efter andra världskriget som ett annat exempel på när en stor kris skapat ett antimode.– Under kriget var det inne med uniformsstilen. Men efter kriget kom det långa, svepande modet, en mer feminin version av kvinnlighet.

Den finanskris vi nu gått in i har redan fött ett annat modetänk där designerväskorna hamnat i soporna, enligt Magdalena Peterson. Men något lika radikalt antimode som under tidigare kriser kommer vi inte att se på 2000-talet, tror hon.– Snarare blir antimodet att gamla traditioner kommer tillbaka. Stickandet har redan kommit. Sedan blir det broderi, gamla hantverkstraditioner.

Andogynt och unisex

KREATIVITET. – Jag tror att vi till 2010 får se en återgång till det mer skitiga och skräpiga, säger Daniel Lindström, modechef på Café.

Han menar att krisen kan innebära en större kreativitet bland designer, och att många av dem får börja om från början. – Från gatan ser man redan nu ett adrogynt mode där det är svårt att se om det är en ung kille eller tjej som bär det.

Killar i make up, kjol och höga klackar. Tjejer i gubbiga kostymer och korta herrfrisyrer. – Reglerna för könen luckras upp och kläderna blir mer unisexa.

klar

Artikellänk är kopierad

Hannah Sjöström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro