ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Krisen deras möjlighet att samla kompetens

Mia Odeh · 14 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Betty Cui är vd på ZTE som etablerades i Sverige 2005 för att utveckla 3 G-nätet på den nordeuropeiska marknaden. 

Betty Cui är vd på ZTE som etablerades i Sverige 2005 för att utveckla 3 G-nätet på den nordeuropeiska marknaden.  Foto: Theresia Bråkenhielm


klar

Artikellänk är kopierad

REDO. På 19:e våningen i Kista Science-tower sitter det kinesiska telekomföretaget ZTE och bidar sin tid under ledning av vd:n Betty Cui. Deras utbud av nätverksteknik är moget för nästa generations mobila nätverk och Norden spås bli först ut.

Trots lågkonjunkturen tror sig ZTE efter fyra år i Sverige ha ett guldläge för att kunna fortsätta växa – de  tänker nämligen locka till sig den arbetskraft som andra företag inte längre har råd med.•• Vad har ni uppnått under er tid i Sverige?– Vi har byggt upp ett bra team som funkar bra ihop. De kulturella skillnaderna är ju ganska stora, men vi har byggt en bro mellan Kina och Sverige och börjar bli välkända här. Vi har lärt oss massor, det är här den mest avancerade tekniken som finns, och vi hoppas att vi kommer att kunna översätta den här delen av marknaden till resten av företaget.

•• Hur välkända är ni i Kina?– Där vet alla vad ZTE är. Riktigt så långt har vi inte kommit i Sverige ännu, även om vi växer fort. Nu ska vi faktiskt börja använda hela våningen under oss också, för att vi har blivit så många här.

•• Vem är er största konkurrent i Sverige?– Det går inte att jämföra. Vi har en internationell plattform och fler produkter och tjänster än någon annan på marknaden.

•• Hur har läget förändrats i och med den finansiella krisen?– Trots att andra har det skakigt just nu är vårt företag väldigt stabilt. Nu är andra företag tvungna att sparka folk medan vi fortsätter att anställa. För oss blir det en möjlighet att få hit duktiga medarbetare från företagen som gör nedskärningar.

•• Vilka behöver ni få in på företaget framöver?– Det är både ingenjörer och ekonomer. Och folk inom marknadsföring ... ja, alla möjliga.

•• Ni arbetar ju med 4 G-teknik. När kommer den egentligen att börja användas?– Vi ser att alla möjligheter redan finns, nu är det bara en tidsfråga, men jag tror att de nordiska länderna kommer att bli först ut med tekniken, och att vi kommer att vara en del av den utvecklingen.

•• Vad är ert nästa steg?– Vi ska bli mer som de svenska företagen, skaffa fler partners och fortsätta att växa. Vill man vara en del av industrin är det inte bara köpa och sälja som gäller utan också att skapa samarbeten till nya projekt.

klar

Artikellänk är kopierad

Mia Odeh
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro