ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kritik mot könsstereotyp marknadsföring på Lindex

Åsa Larsson · 10 Nov 2014
Uppdaterad 10 Nov 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Samma byxor, men den ena kommer från killavdelningen och den andra från tjejavdelningen på Lindex.
Samma byxor, men den ena kommer från killavdelningen och den andra från tjejavdelningen på Lindex.Foto: Privat

Lindex säljer byxor för barn som marknadsförs med en liten teckning – med en självsäker och bredbent pose för killar och en betydligt blygare kroppshållning för tjejer. 

"Sjukt", skriver Anna Nelin Bäckman på Facebook sedan hon varit och handlat kläder. "Exakt likadana byxor, det ena paret hittar jag på killavd, det andra på tjejavd. Ni fattar vilket par som säljs på vilken avd eller hur?"

Annas bild har nu fått hundratals delningar på Facebook och många kommenterar på nätet att de ska kontakta Lindex.

– Jag tycker inte att det är okej, säger Anna Nelin Bäckman till tidningen Aftonbladet.

– Vi måste hela tiden vara vaksamma för att inte falla in i stereotypa roller men det är svårt när klädbutiker gör så enorm skillnad på pojk- och flickkläder. Varför kan inte tjejen stå på samma självsäkra sätt som killen?

– Varför det blev de här bilderna vet jag inte, säger Kaisa Lyckdal, presschef på Lindex,​ till Aftonbladet.

– Jag har skickat vidare synpunkten till medarbetarna som tar fram våra etiketter.

Hon tycker att det är bra att kunderna "påpekar sådana här saker", enligt Aftonbladet.

– Samtidigt finns det inget på märkningen av själva byxorna som gör att de skulle vara pojk- eller flickbyxor. Det är upp till kunden själv att välja vilka byxor man vill köpa.

klar

Artikellänk är kopierad

Åsa Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro