ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kritik mot SL_personal

Stockholm · 19 Feb 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

UTBREDD KRITIK MOT SL-PERSONAL - 30 OM DAN KLAGADE PÅ BUSSFÖRARE

Klagomålen mot busschaufförer och spärrvakter i kollektivtrafiken fortsätter att strömma in. Förra året registrerade SL drygt 11 200 klagomål mot busschaufförer vilket är drygt 1 200 fler och en 12-procentig ökning jämfört med 2005. Klagomålen mot spärrvakter ökade också, från 960 till 1 155. - Utökad trafik i och med tränskeskatteförsöket har förstås stor del i ökningen. Sedan är det förstås trist att vi inte får ner antalet som vill skulle önska, kommenterar Annika Dahlberg, chef för SL:s kundtjänst. Synpunkterna mot chaufförerna, 32 inregistrerade om dagen under 2006, handlade främst om körsättet, att föraren kört för fort eller för ryckigt. Allmänt dålig service och för tidig avgång från hållplats utgjorde också en stor andel. Bland de mindre återkommande ”felen” kan nämnas mobilprat under körning, för hög radiovolym eller förare som rökt bakom ratten. Spärrvakten fick i första hand kritik för dålig service eller dåligt bemötande. Spärrvakter som pratade i telefon i samband med expedieringen irriterade också många resenärer. Hela 5 procent var irriterade över att spärrvakten inte tagit betalt. - Inte så konstigt egentligen. Bland annat för att man vet att trafiken drivs med skattemedel och att man som resenär knappast vill råka ut för en biljettkontroll när man inte har betalt, säger Annika Dahlberg. Förutom de 11200 klagomålen mot busschaufförerna registrerades 600 fall där busschaufförern fått beröm av olika skäl. Extra vänligt bemötande bland annat.

JOHN LINDBLOM

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro