ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kritikstorm mot DN-annons

TT · 8 Dec 2013
Uppdaterad 8 Dec 2013

klar

Artikellänk är kopierad

En annons i Dagens Nyheter för en bok som enligt förlaget berättar "utan skygglappar om Sveriges problematiska invandringspolitik" har orsakat en kritikstorm i sociala medier. Annonsen radar upp lösryckt statistik om invandring.

Reaktionerna i sociala medier är kraftiga och många uttrycker ett minskat förtroende för tidningen. Journalisten och debattören Helle Klein beskriver publiceringen som en rasistannons och uppmanar tidningen att be om ursäkt. Journalisten Alexandra Pascalidou kallar den för en annons "i den rasistiska propagandans tjänst".

Chefredaktör Peter Wolodarski försvarar publiceringen med att  DN  har "en generös annonspolicy" och den aktuella annonsen höll sig enligt honom "inom ramen för vad vi kunde acceptera". Han skriver också att han har förståelse för dem som reagerat mot annonsen och dess budskap.

Enligt Peter Wolodarski skulle tidningen inte "utan vidare" publicera ett "budskap som är hatiskt/främlingsfientligt/rasistiskt" och hänvisar till beslutet att under förra valet säga nej till en annons från Sverigedemokraterna.

Publiceringen av annonsen i dagens tidning har föregåtts av "utförliga diskussioner internt", skriver Wolodarski i en kommentar på Twitter.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro