ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kunder rasar mot barnvagnsbutik

Evelina Olsson · 18 Jun 2014
Uppdaterad 18 Jun 2014

Beställda och betalda barnvagnar som inte levereras, köp som inte hävs och beslut från Allmänna Reklamationsnämnden som inte följs. Mahina Nilsson har väntat på sin barnvagn i mer än ett halvår. – Barnet har redan kommit och vi har tvingats köpa ersättningsprodukter i en annan affär för 12 000 kronor, säger hon till Metro.

klar

Artikellänk är kopierad

Paret Mahina Nilsson och Axel Havelius med tre veckor gamla sonen Elyott köpte en barnvagn från butiken via nätet men den har de aldrig fått.
Paret Mahina Nilsson och Axel Havelius med tre veckor gamla sonen Elyott köpte en barnvagn från butiken via nätet men den har de aldrig fått.Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Mahina Nilssons sambo Axel Havelius har nu startat en Facebookgrupp för att varna andra för butiken dinbarnvagn.se som finns både på nätet och på Davidshallstorget i Malmö. Flera kunder har polisanmält företaget och 14 anmälningar har gjorts till Allmänna Reklamationsnämnden.

I ett fall har ARN beslutat om att företaget ska betala tillbaka närmare 9000 kronor till en kund, men beslutet har inte följts. Sju av ärendena håller i dagsläget på att handläggas. 

– Vi köpte och betalade vår barnvagn kontant den 11 januari och fick då veta att den skulle levereras inom åtta veckor. I slutet av mars blev jag inlagd då bebisen höll på att komma två månader för tidigt, min mamma gick därför till butiken och fick beskedet om att vi skulle få en ersättningsvagn då vår vagn ännu inte kommit, säger Mahina Nilsson.

Men drygt ett halvår senare har Mahina Nilsson varken fått någon ersättningsvagn eller den vagn hon beställt och betalt drygt 5000 kronor för kontant. 

– Jag har ringt, mejlat och besökt butiken utan resultat. Butiken håller nu stängt och de har gjort sig oanträffbara, säger Mahina Nilsson.

Metro har varit i kontakt med flera drabbade kunder. Linda Manitski gjorde en beställning på en barnvagn i oktober förra året. 

– Jag fick beskedet att vagnen skulle skickas omgående. Några veckor senare fick jag en påminnelsefaktura utan att ha fått varken vagnen eller originalfakturan, berättar hon.

Linda Manitski betalade inte fakturan och försökte komma i kontakt med företaget för att häva köpet. 

– I december ringde de upp och sa att de haft problem med leveransen och lovade att vagnen skulle komma. Fakturan ligger kvar och jag har fortfarande inte hört något från företaget, säger hon. 

Sanne Nilsson är en annan av de drabbade. Hon har polisanmält företaget för bedrägeri. 

– Jag och min sambo var i butiken i mars och betalade för en barnvagn. Vi fick besked om att kampanjpriset inte gällde om vi bara la handpenning. Vi fick också veta att kortmaskinen var sönder och att vi skulle betala allt kontant. Nu i efterhand förstår man hur dumt det låter, men man kände sig säkrare då man var i en butik och inte handlade på nätet, säger hon.

Sanne Nilsson har liksom de andra drabbade kunderna inte fått sina varor levererade.

– Första och andra mejlet svarade de på och skyllde på att de inte fått något leveransdatum från fabriken och bad som hemskt mycket om ursäkt för detta. Sen slutade de svara, säger Sanne Nilsson.

Enligt polisen kommer de drabbade förmodligen att få driva sin sak själva i domstol.

– När det gäller den anmälan jag tittat på har förundersökningen lagts ner då ärendet bedömts vara av civilrättslig karaktär, säger Nils Norling, pressinformatör vid Malmöpolisen.  

Metro har förgäves försökt nå företaget per mejl och per telefon. Under tisdagen gick det fortfarande att lägga beställningar i nätbutiken.

LÄS MER: Experter: Täck inte över barnvagnen med filt

LÄS MER: Drömbilen blev en mardrömsaffär

klar

Artikellänk är kopierad

Evelina Olsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro