ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kung med klimatfrågor och grön uppvärmning på agendan

Stockholm TT · 1 Dec 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

-Men i vår bilpark har vi två biogasbilar och två etanolbilar. Och dottern Madeleine, hon åker hybridbil vilket inte pappa gör ännu. Kung Carl Gustaf skrattar och ändrar ställning i soffan i sitt ljusa audiensrum på Stockholms slott. Det är en ovanligt mild och solig novemberdag - som gjord för att prata om klimatförändringarna. Kungen liknar den varma hösten vid en väckarklocka, men han säger sig inte vara orolig. -Människan är skarpare och smartare än så, vi kommer att ta tag i det här. Jag är glad att växthuseffekten har kommit upp på agendan, nu diskuteras den dagligen både i svenska och internationella massmedier, säger han. -Vi ska göra något bra av det hela. Det finns industrier och kunskap som kan utvecklas och Sverige hänger med jättebra. Röd tråd Själv fick han upp ögonen för de "stora, viktiga och allvarliga" klimatförändringarna när han och kronprinsessan Victoria för två år sedan reste mellan Luleå och Stockholm på isbrytaren Oden. I sällskap hade de internationella klimatforskare, bland andra amerikanen Bob Corell och australiern Will Steffen. Resan var ett internationellt miljösymposium, ett så kallat Royal Colloquium, som kungen sedan 1992 med jämna mellanrum tar initiativ till.

Efter symposiet på isbrytaren har kungen sökt återkomma till miljö- och klimatfrågorna när han talar offentligt och när han har överläggningar vid till exempel statsbesök. -Jag tar ofta upp frågorna, de blir en röd tråd. Jag talar om energifrågor när vi besöker olika projekt och industrier. På ett privat plan har kungen också varit pådrivande för att få Statens fastighetsverk att bygga en pelletspanna för Drottningholms slott och de intilliggande fastigheterna, som tidigare värmdes med olja. -Jag började stångas med det där för en fem, sex år sedan. Då ville jag ha uppvärmning med halm, men det har landat i en pelletspanna, berättar han. -Det gör att vi sparar in ungefär 1,5 miljoner kronor per år och minskar utsläppen med 90 procent. Källsorterar Solliden, kungafamiljens sommarställe på Öland, värms dock fortfarande med olja och ved. -Jag funderar mycket på det. Vi har inte vinterboende där, så det är svårt att få ekonomi i att installera jordvärme, säger han. TT: Sopsorterar kungen? -Jag källsorterar i vårt privata kök, där är det ordning med olika kärl. På Drottningholm har vi sopsortering i parken. Och för några veckor sedan tittade jag över sopsorteringen här på Stockholms slott, den är väldigt välordnad. Vår samtalstid löper fort via städer som satsar på hållbar utveckling till satsningar på solenergi, kungens möte med miljöaktivisten Al Gore, fisket i Östersjön och den svenska bilparken. -Den lär vara gammal och dålig, säger kungen. -Jag vill inte lägga mig i hur politikerna sköter det, men jag hoppas att det finns morötter man kan ge där man premierar positiva åtgärder som att byta till miljöbil. Vandringar TT: Kungen äger ju själv sportbilar och båtar som inte är miljövänliga? -Ja, men man kan vända på det. Jag har redan tillgång till fem hektar skog i Mexiko vilket motsvarar 15 bilar i återtagna utsläpp. Och nu funderar jag på att låta plantera ett hektar skog till barnen varje år på deras födelsedagar. Kungens eget miljöintresse kommer från mamma, prinsessan Sibylla, säger han. Tillsammans med henne vandrade han som barn i skogarna vid Drottningholm, på Ingarö och på Alvaret på Öland. -Hon älskade naturen och luften. Jag fick in hennes känsla, det finns en bas där. Kungens uppmaning till svenskarna när det gäller miljön är att tänka till - innan vi konsumerar. Svenskarna är miljömedvetna, säger han, men vi kan bli bättre. -Vi kanske måste planera vårt samhälle ännu bättre, tänka på ungdomarna och framtiden, påpekar han innan det bär av ut i den varma senhösten för fotografering.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro