ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kungens bil uppdateras

Billy Andersson · 7 Aug 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
BMW M 3 Coupé av 2008 års modell. I september rullar den ut på vägarna. 

BMW M 3 Coupé av 2008 års modell. I september rullar den ut på vägarna. 


klar

Artikellänk är kopierad

KUNGLIGT VRÅLÅK. BMW M 3 är racingfantasternas våta dröm. En sedanmodell som kan tävla med Porsche.Kungen äger en M 3 CSL från 2003.I september kommer en efterlängtad ny version. Mer kraftfull än någonsin. Och mer komfortabel. Det sista är inte odelat positivt. De som kör extremt snabbt genom kurvorna rynkar på näsan åt exklusiv ljudanläggning och läderklädda säten som kan ställas med elmotorer.M 3 har sina rötter i 80-talet då BMW:s dotterbolag Motorsport GMBH gjorde en ”civil” version av en banracingbil som utgick från BMW:s 3-serie. Bilen var bantad, styvare och den fyrcylindriga motorn hade senaste tekniken.Ännu i dag anser många att originalet från 80-talet är den enda riktiga sportiga BMW:n. 1992 kom andra generationen M 3, med en större sexcylindrig motor. Redan då började en del klaga på att M 3 hade blivit för tung och komfortabel. 2001 visades den tredje versionen upp. Ännu starkare och med ännu mer utrustning. I september finns den fjärde upplagan av M 3 på gatan. Den följer trenden, är ännu större och numera finns en V 8-motor under huven.Trots att bilen är inkapslad i kolfiberförstärkt plast och att V 8:an är extremt lätt så har hela bilen lagt på sig några kilo. Vilket retar upp racingfantasterna som klagar över att BMW främst gör M 3 för de bekväma med mycket pengar.För det krävs en fet plånbok för att köra M 3, grundpriset är 648 000 kronor.Magnus Thomé är M 3-fantast från Stockholm. Han har själv inte testat den nya bilen men tror att kritiken kommer från de som inte pressat tillräckligt. – Det här är bilar som man kan köra relativt hårt och det är inte särskilt märkvärdigt. Det är först när man piskar på över 6 000 varv på tvåans växel genom en lång böj som man känner att det är en oerhört kompetent bil, säger han.

Magnus Thomé beskriver M 3 som bilen med två ansikten. Det går utmärkt att lämna på dagis med bilen för att direkt efteråt köra ikapp med en Porsche.– M 3 är perfekt om man ofta kör ner till Nürburgring (tysk racingbana, red:s anm). Då kan man köra bekvämt ner och köra hårt på ”Ringen”.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro