ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kvinnlig dominans i höstens tv-premiärer

Maria Forsström · 29 Sep 2011
Uppdaterad 29 Sep 2011

Hollywood har släppt in kvinnorna i teverutan. Och inte som hemmafruar eller sekreterare. Höstens premiärer domineras av kvinnliga huvudroller.

klar

Artikellänk är kopierad

”2 broke girls” (CBS) med Kat Dennings och Beth Behrs. Max och Caroline är från två olika skikt i samhället men jobbar tillsammans på ett fik i Brooklyn medan de gör upp planer för framtiden.
”2 broke girls” (CBS) med Kat Dennings och Beth Behrs. Max och Caroline är från två olika skikt i samhället men jobbar tillsammans på ett fik i Brooklyn medan de gör upp planer för framtiden.
”New girl” (FOX) med Zooey Deschanel. Jess flyttar in hos tre killar efter att det tagit slut med pojkvännen. Hon är lite nördig och gillar att sjunga högt och gråta till ”Dirty dancing”.
”New girl” (FOX) med Zooey Deschanel. Jess flyttar in hos tre killar efter att det tagit slut med pojkvännen. Hon är lite nördig och gillar att sjunga högt och gråta till ”Dirty dancing”.
”Revenge” (ABC) med Emily VanCamp, Madeline Stowe. Något hände med Emilys pappa när hon var ung. Nu är hon ute efter att hämnas på dem som förstörde hans liv.
”Revenge” (ABC) med Emily VanCamp, Madeline Stowe. Något hände med Emilys pappa när hon var ung. Nu är hon ute efter att hämnas på dem som förstörde hans liv.
”Up all night” (NBC) med Christina Applegate och Maya Rudolph. Reagan är tillbaka på jobbet efter sin mammaledighet. På jobbet finns den halvgalna chefen Ava.
”Up all night” (NBC) med Christina Applegate och Maya Rudolph. Reagan är tillbaka på jobbet efter sin mammaledighet. På jobbet finns den halvgalna chefen Ava.
”Pan Am” (ABC) med Christina Ricci, Kelli Garner, Margot Robbie mfl. Ett gäng flygvärdinnor jobbar på samma flygplan. En av dem försvinner plötsligt, medan en annan får oväntade uppgifter.
”Pan Am” (ABC) med Christina Ricci, Kelli Garner, Margot Robbie mfl. Ett gäng flygvärdinnor jobbar på samma flygplan. En av dem försvinner plötsligt, medan en annan får oväntade uppgifter.
”Unforgettable” (CBS) med Poppy Montgomery. Wells lider av hyperthymestic syndrome, det vill säga, hon kan aldrig glömma någonting. Utom vad som hände med hennes syster.
”Unforgettable” (CBS) med Poppy Montgomery. Wells lider av hyperthymestic syndrome, det vill säga, hon kan aldrig glömma någonting. Utom vad som hände med hennes syster.
”Whitney” (NBC) med Whitney Cumming. Klassisk sitcom med komikern Whitney Cummings. Hon är sambo men rädd för äktenskapet.
”Whitney” (NBC) med Whitney Cumming. Klassisk sitcom med komikern Whitney Cummings. Hon är sambo men rädd för äktenskapet.
”Ringer” (CW) med Sarah Michelle Gellar. Bridget är den problemtyngda tvillingsystern som plötsligt finner sig mitt i sin systers liv - där hon upptäcker att hon inte var den enda med problem.
”Ringer” (CW) med Sarah Michelle Gellar. Bridget är den problemtyngda tvillingsystern som plötsligt finner sig mitt i sin systers liv - där hon upptäcker att hon inte var den enda med problem.
”Prime suspect” (NBC) med Maria Bello i Helen Mirrens gamla paradroll. Jane motarbetas av mansgrisiga kollegor på mordroteln i New York, men låter sig inte avskräckas.
”Prime suspect” (NBC) med Maria Bello i Helen Mirrens gamla paradroll. Jane motarbetas av mansgrisiga kollegor på mordroteln i New York, men låter sig inte avskräckas.
”Playboy club” (NBC) med Amber Heard, Laura Benanti, Leah Renee mfl. Något mycket olyckligt inträffar på den naiva Maureens första dag på jobbet, och hon tvingas söka stöd hos klubbens största playboy.
”Playboy club” (NBC) med Amber Heard, Laura Benanti, Leah Renee mfl. Något mycket olyckligt inträffar på den naiva Maureens första dag på jobbet, och hon tvingas söka stöd hos klubbens största playboy.
”Charlie’s angels” (ABC) med Rachael Taylor, Minka Kelly och Annie Ilonzeh. Ytterligare en nyinspelning av klassikern ”Charlie’s angels”, det vill säga: tre kvinnor med tvivelaktig bakgrund får chansen att bekämpa brott.
”Charlie’s angels” (ABC) med Rachael Taylor, Minka Kelly och Annie Ilonzeh. Ytterligare en nyinspelning av klassikern ”Charlie’s angels”, det vill säga: tre kvinnor med tvivelaktig bakgrund får chansen att bekämpa brott.

Något har hänt med tevemogulerna i Hollywood. De tycks, åtminstone tillfälligt, ha släppt sin fixering vid alfahannar med anknytningsproblem och stål i blick.

Årets stora höstpremiärer i USA kännetecknas i stället av att det är kvinnor i huvudrollerna. Av ett tjugotal premiärer de senaste två veckorna har minst tretton en eller flera kvinnor som drivkraft och dragplåster.

Kvinnor som har yrkesliv även när det inte är i fokus, kvinnor som klarar att tala med varandra om annat än män. De är läkare och poliser och flygvärdinnor och servitriser, ibland häxor och ibland med ovanliga diagnoser. Endast en av rollfigurerna har barn, Christina Applegates tv-producent Reagan i ”Up all night”. Men hon går till arbetet ändå medan hennes man tar hand om barnet, vilket hittills inte varit en alltför vanlig syn i amerikansk television.

Hanna Fahl skriver om populärkultur och tv för Dagens Nyheter och säger att de flesta vanliga format, som deckare och komedi, funnits så länge att de stagnerat. – Jag kan tänka mig att tv-branschen insett det och att ett sätt att få det att kännas fräschare är en kvinna i huvudrollen. Att de dröjt till nu att komma på det är ju lite ... konstigt, förstås.

Hon säger att det funnits en vedertagen sanning om att tv och film med kvinnor i huvudrollerna endast tilltalar kvinnor. – Men där tror jag att man framför allt i komedigenren lärt sig något genom ”30 Rock”, ”Parks and recreation” och filmen ”Bridesmaids”. Att det kan tilltala alla. Kanske en något senkommen ahaupplevelse men det är ju kul att den kom till slut. Nästa steg är väl att titta på vilka som finns bakom kulisserna, vilka som skriver manus och regisserar.

En av höstens mer omtalade komedier är ”2 broke girls” där Max, en arbetarklasstjej som jobbar på en diner i Brooklyn plötsligt drabbas av nya överklasskollegan Caroline som förlorat allt hon äger. De blir trots olikheterna vänner snabbt och finner ett gemensamt mål att arbeta för. – Det intressanta där är vad de har för målsättning. Traditionellt har det, med kvinnor i huvudrollen, handlat om att träffa en man. De här två är rappkäftade och riktar, såvitt man kan se hittills, inte blicken mot killar utan mot ett eget helt annat projekt, säger Britt Johanne Farstad, forskare på Umeå universitet med inrikting mot populärfiktion inom både film och litteratur. – Jag har sett att serien fått bra kritik i USA, frågan är nu bara om det kommer att funka för publiken.

Samtidigt spinner två av serierna vidare på ”Mad men”-konceptet genom att utspela sig under en tid där kvinnor per definition var underordnade. ”Pan am” handlar om en grupp flygvärdinnor i sextiotalets USA, och ”The Playboy club” äger rum på, ja, en Playboyklubb under samma era.

Den senare har fått svidande kritik för att egentligen alls inte handla om kvinnorna på klubben – LA Times skriver i en recension att serien ”inte är annat än ett uppiffat maffiadrama, bunnysarna kanske används som marknadsföring och miljö, men huvudberättelsen handlar om männen och ingen verkar ens notera ironin.

Vilket om inte annat gör ’The Playboy club’ till ett bra exempel på faran med vår nuvarande svaghet för nostalgi: kitschifieringen av sexism.” – Den har ingenting med starka kvinnor att göra – deras begär handlar bara om männen med makten och pengarna, och drömmen om att fånga en av dem, säger Britt Johanne Farstad. – Men i övrigt är det många spännande starka kvinnor i höstsäsongen. Vad det betyder, om något alls, är dock svårt att se nu. Det återstår att se hur de går innan man kan tala om ett trendbrott. Facit kommer senare.

klar

Artikellänk är kopierad

Maria Forsström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro