ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kvinnor bäst på att sälja

Andreas Utterström · 27 Aug 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Gunilla Norén bytte yrke, från tandsköterska till säljare. – Det är kul att ta ett stort ansvar, säger hon.
Gunilla Norén bytte yrke, från tandsköterska till säljare. – Det är kul att ta ett stort ansvar, säger hon.

LYHÖRDA. Det är brist på säljare i alla branscher i Sverige. Och allra svårast har arbetsgivarna att hitta kvinnor. Många branscher dammsuger nu marknaden efter kvinnliga säljare.

– De är generellt bättre än manliga säljare, som ofta blir alldeles för tekniska och går in på molekylnivå i stället för att vara lyhörda för vilka behov kunden har, säger Jan-Åke Jonsson som driver företaget Training Center och har utbildat säljare i 30 år.

Gunilla Norén i Stockholm är en av dem. Hon arbetar sedan tre och ett halvt år tillbaka på företaget Lundqvist Inredningar i Stockholm med att sälja kontorsinredningar till företag och återförsäljare.– Jag hade jobbat som tandsköterska i 19 år och hade inga planer på att bli säljare. Men jag fick chansen att pröva, först på deltid, och nu tycker jag att det är väldigt roligt, säger Gunilla Norén.Hon har aldrig ångrat att hon bytte yrke.– Det är kul att ta ett stort ansvar, träffa kunder och få deras förtroende.

Gunilla Norén tror att många kvinnor drar sig för att testa säljaryrket för att det kan innebära en stark press och för att det av tradition är mansdominerat.– Det är ett yrke som jag tror att många måste dras in i. Det är lätt att tro att man inte klarar av det och att man som säljare måste vara på ett visst sätt.

klar

Artikellänk är kopierad

Andreas Utterström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro