ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kycklingbensyndromet – den manliga gymsjukan

Jim Roslund · 14 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Foto: Kinga Sjölin


klar

Artikellänk är kopierad

JIM ROSLUND Har du någonsin sett en gymkille med stor en uppumpad överkropp uppburen av små smala ben som i sammanhanget nästan ser ut som styltor? Såklart du har! Detta är en vanlig företeelse som finns världen över. I USA har man något komiskt myntat uttrycket "Chicken Leg Syndrome". Man tror att uttrycket från början kom från Södra Kalifornien där man bygger stora hus på styltor.Vad är det då som ligger till grund för detta beteende? Till en viss del är det garanterat fåfänga! Man väljer att träna de muskler som är mest synliga och som tydligast avslöjar att man är vältränad. Benen är ju så lätta att dölja under ett par byxor. Den största anledningen tror jag dock är okunskap. Man inser inte hur pass stor effekt och positiv inverkan benträning har för övriga kroppen. Den vanligaste ursäkten är att man anser att man genom cardiomaskiner och andra idrotter får tillräcklig benträning. Men då dina benmuskler redan är vana vid att bära upp din kropp blir det med dessa aktiviteter väldigt svårt att stimulera muskeltillväxt. Du måste utsätta dem för en betydligt högre belastning.De positiva effekterna av benträning-    Benen är en stor muskelgrupp och att belasta och bygga upp dessa kan öka din fettförbränning och ämnesomsättning radikalt.-    Benträning frigör tillväxthormon som även gynnar muskeltillväxt på överkroppen.-    Benträning förbättrar kroppens möjlighet att lagra kolhydrater för snabb energi.-    Ökad mjölksyratröskelRiskerna med att utelämna benträning-    Försämrad syreupptagningsförmåga-    Minskad tillväxt i överkroppen-    Ökad skaderisk och bäckentippning-    Sämre symmetri-    Sämre fettförbränning och ökad fettinlagring

Jims tips för bra benträning

Träna upp dina ben genom att lägga till dessa pass och övningar till ditt befintliga träningsprogram. För ytterligare resultat kan du kombinera benträningen med intervallträning. Arbeta på maxpuls under ca 20 sekunder och vila därefter ungefär lika lång tid. Här aktiveras både de anearoba och aeroba systemet och din mjölksyratröskel förbättras.Benpass 1Knäböj 3 x 12Utfall 3 x 12Leg curl 3 x12Vader 3 x 20Benpass 2Marklyft 3 x 12 (fråga din gyminstruktör om korrekt utförande)Benpress 3 x 12Leg extension 3 x 12Vader 3 x 8Glöm inte att stretcha benens samtliga muskler: Sätesmuskeln, höftböjarna, ryggmusklerna och magmusklerna.

klar

Artikellänk är kopierad

Jim Roslund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro