ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lägg vikt på variation

Petra Axlund · 14 Dec 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Marcus Evaldsson är personlig tränare på motionsanläggningen Fysiken i Göteborg.
Marcus Evaldsson är personlig tränare på motionsanläggningen Fysiken i Göteborg.Foto: Lena Garnold

Tränar du lika hårt som vanligt, men ändå händer ingenting? Ge inte upp, det finns en väg ur din resultatsvacka. Sliter och svettas du på gymmet, men ändå står siffrorna på vågen still och byxorna sitter lika tajt som vanligt? Då har du förmodlingen hamnat på en platå – men med några enkla medel kan du ta dig därifrån. – Som nybörjare ser man resultat ganska snabbt men tränar man på samma sätt en längre tid kommer man att märka att plötsligt händer det ingenting på resultatkurvan, säger Marcus Evaldsson, personlig tränare på motionsanläggningen Fysiken i Göteborg. – Kroppen är smart och vill helst inte alls lägga på sig muskler som kräver extra energi, för att fortsätta utvecklas måste man utmana sig själv.Man bör egentligen inte träna styrketräning med samma vikter eller konditionsträning enligt exakt samma program i mer än fyra till åtta veckor. Ett bra upplägg kan vara att köra i ett par veckor med tunga vikter och få repetitioner för att sedan köra i lika många veckor fast med lättare vikter och fler repetitioner. Och konditionen kan man variera mellan olika pass och intensitet. Efter det tar man ett par dagars helvila för att låta kroppen återhämta sig för att sedan sätta i gång igen. – Passa på att göra något helt annat under vilan och känn hur träningssuget kommer tillbaka igen, säger Marcus Evaldsson. Inom varje träningsperiod ska man försöka att öka vikterna med 2,5 – 5 procent, man kan även utmana sig själv genom att byta grepp, köra ett extra set, köra superset eller dropset. Variation är hemligheten. – Sällan är det mer träning som kommer att ge resultat utan det är rätt volym, rätt intensitet, rätt frekvens, rätt kost och rätt vila som ger bäst resultat.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro