ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lågpris – ett vinnande koncept i finanskrisen

Elisabeth Nilsson · 30 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Lågpriskedjor med en stark prisprofil är vinnarna i lågkonjunkturen. Inte alla drabbas när den ekonomiska svångremmen dras åt. – De företag som klarar lågkonjunkturen bäst är de som har ett lågpriskoncept, säger Jessica Lindblom, analytiker på Handelns Utredningsinstitut.När plånboken smalnar väljer svenskarna bort lyxkonsumtion, renovering av bostaden och dyra varor som möbler och elektronik. I stället försöker folk att hitta billigare alternativ i sin konsumtion.Konsumenternas ändrade inställning gynnar de billigare varumärkena i butikerna och framförallt lågpriskedjor som Willys och H & M.– I lågkonjunkturer är det extra viktigt att tillhöra en kedja för att kunna dra fördel av stordrift, säger Jessica Lindblom.Även billigare alternativ till olika produkter får ett uppsving nu.– I stället för oxfilé väljer vi fläskkotletter och i stället för färsk pasta väljer vi vanlig, säger Jessica Lindblom.

klar

Artikellänk är kopierad

Elisabeth Nilsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro