ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Långsam tv ny trend i Norge

Tina Sayed Nestius · 8 Jul 2013
Uppdaterad 8 Jul 2013

Sju timmars tv med minut för minut-stickning – och livekommentering? De flesta skulle se det som rena rama tortyren. Men i Norge lockar långsamma tv-program miljonpublik.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Scanpix

2009 sändes Bergensbanen, ett tv-program som visade en sju timmar lång tågresa mellan Oslo och Bergen – och blev en hit. Sedan dess har NRK visat fler långa, långsamma program – vad sägs om det fem dagar långa programmet Hurtigruten, minutt för minutt, eller 12 timmars special om ved? Till vintern planeras ännu ett långsamt epos – en helkvälls närstudie av stickning, rapporterar Time.

Långsamt tv har blivit ett begrepp i Norge, och lockar fler tittare än man skulle kunna tro. 

– Långsamt tv är väldigt annorlunda från det alla, inklusive jag själv för att vara ärlig, alltid har trott att TV skulle göras, säger NRK-producenten Rune Moklebust, chef för NRK:s långsamma tv-produktioner, till Time.

– TV har hittills producerats på samma sätt överallt, man bara ändrar ämnena och temat. Det här är ett helt annat sätt att berätta en historia. Det är mer udda. Ju mer fel det blir, desto mer rätt blir det.

Och helt rätt har det verkligen blivit. Mer än tre miljoner norrmän såg Hurtigruten: Minutt för minutt, ett program som varade i hela fem dagar. Med tanke på att landets befolkning ligger på fem miljoner är det en anmärkningsvärd siffra. Bergenbanen, en minut-för-minut skildring av laxfiske och en helkväll med ved – som innefattade några timmars visning av en brasa som långsamt släcktes och blev till damm – lockade alla mer än en miljon tittare.

För en icke-norsk tv-tittare kan det vara svårt att förstå varför. Øystein David Johansen, en tv-kritiker på norska tidningen VG, säger att folk tittar på dessa program med samma morbida tjusning som vissa ser på Formel 1-lopp.

– De tittar bara för att se om något händer, säger han.

Och programmen passar alla. Den elektroniska eliten tittar på programmen med ironiskt höjda ögonbryn, och kommenterar dem flitigt på sociala medier. Och även äldre och mindre uppkopplade tittare gillar det norska i programmen. 

2011, medan kryssfartyget seglade uppför Norges västkust i det fem dagar långa Hurtigrutten-programmet, möttes det av hundratals småbåtsägare från städer såsom Stamsund och Oksfjord – ungefär samtidigt som städernas namn började trenda på Twitter.

– Det är därför jag vet att stickningsprogrammet kommer att funka, säger Rune Moklebust.

– Jag har aldrig tidigare fått så många mejl och telefonsamtal från människor som berättar hur spända de är inför ett program, och som gärna vill vara involverade på något vis. Vi vet inte hur än, men det kommer definitivt att finnas något sätt för publiken att delta under livesändningen.

klar

Artikellänk är kopierad

Tina Sayed Nestius
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro