ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lär dig fokusera mera på jobbet

Annika Wihlborg · 19 Nov 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Synne Håkanlind har arbetat med medveten närvaro i 30 år. Den går bland annat ut på att ta in omvärldens intryck utan att stressa. 

Synne Håkanlind har arbetat med medveten närvaro i 30 år. Den går bland annat ut på att ta in omvärldens intryck utan att stressa.  Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

Öka ditt fokus och prestera bättre med medveten närvaro på jobbet.Medveten närvaro innebär att vara fokuserad på nuet och att till fullo behärska konsten att göra en sak i taget. Genom att du öppnar upp dina sinnen och är närvarande i nuet ökar din prestations- och koncentrationsförmåga och du känner dig mindre stressad, splittrad och obalanserad i vardagen. – Medveten närvaro handlar om att träna upp sin här och nu-känsla. Det gör att man blir mer mottaglig för kroppens signaler och lär sig att ta in många intryck från omvärlden utan att låta sig stressas av det, säger yoga- och meditationsläraren Synne Håkanlind, som arbetat med medveten närvaro i drygt 30 år.Alla har vi väl någon gång suttit i ett möte eller pratat med en person och upptäckt att vi inte är särskilt aktiva lyssnare, att vi är fysiskt närvarande men mentalt befinner oss någon helt annanstans. Den känslan kan man råda bot på genom att öva upp sin här och nu-känsla.– Medveten närvaro är en av människans äldsta instinkter. Vi är mentalt programmerade att ständigt vara uppmärksamma på kroppens signaler och vad som sker runt omkring oss, men när vi är stressade tenderar vi att stänga ute alla intryck från oss själva och omvärlden och bara fokusera på det som ska göras för stunden. Därför kan det vara en god idé att träna upp sin medvetna närvaro, säger Synne Håkanlind.Resultatet av att vara mer här och nu på jobbet blir ofta ökad effektivitet. – Man slipper spilla energi på att ständigt oroa sig för saker och ting, man kan använda sin fulla förmåga och får ett roligare liv eftersom man gör sig mottaglig för signaler som man själv och andra människor sänder ut, säger Synne Håkanlind och fortsätter: – När man inte ständigt känner sig stressad för nästa punkt på agendan ger man sig själv utrymme för nya idéer och kreativitet. Mental närvaro är en träningssak och det kan ta ett par veckor innan man ser konkreta resultat av sina ansträngningar.

klar

Artikellänk är kopierad

Annika Wihlborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro