ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Läst boken, sett filmen, gjort resan

Anders Falkirk · 5 Nov 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

Allt fler vill resa i populärkulturens fotspår

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Claro Cortes IV

TRENDIGA RESOR. Att böcker och långfilmer skapar restrender och nya attraktioner är inget nytt. Filmen ”Broarna i Madison County” med Clint Eastwood och Meryl Streep fick till exempel folk att resa till en relativt okänd trakt i Iowa.I dag verkar vi dock vara snabbare med att haka på och resa i fotspåren av filmer, böcker och tv-program.Bara några månader efter att Sofia Coppolas ”Lost in translation” hade premiär dök de första turisterna upp på New York Bar på hotellet Park Hyatt i Tokyo. Det var här som Bill Murray och Scarlett Johanson småpratade medan Tokyo glittrade utanför panoramafönstren, och nu vill många besökare i Tokyo göra samma sak.Favoritbeställning är så klart en Suntory on the rocks, whiskyn Bill Murray gör reklam för i filmen. Och det har väl knappast undgått någon att Louvren, Rosslyn Chapel och de andra platserna i Dan Browns bästsäljare ”Da Vinci-koden” har blivit stora turistattraktioner. Flera företag har ”Da Vinci”-rundturer i Paris.Det senaste steget i denna nisch inom resandet togs av Temaresor (som ägs av charterjätten Fritidsresor). I våras ordnade de en specialresa till Botswana och Mme Ramotswes värld, det vill säga de miljöer som nämns i ”Damernas Detektivbyrå” av Alexander McCall Smith.Bland de udda inslagen finns möte med inspirationskällan till Mma Ramotswe, besök i hennes hembysamt platser hon rör sig på i Gaborone och ute i landet. Allt i samarbete med en lokal Detektivbyråagent.Resorna har blivit en succé trots att de kostar 40 000 kronor. Fem nya resor planeras 2007–08.  

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Falkirk
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro