ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Låt benen jobba

Petra Axlund · 6 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Biffiga biceps och tvätt-brädsmage är mångas dröm, men benen kom­mer lätt i skymundan. Satsa på välsvarvade ben i höst och din fettförbrän­ning kommer att skjuta i höjden. Det är många som glömmer bort att träna sina ben. När man står där på gymmet med träningslångbyxorna på känns det viktigare att lägga tonvikten på överkroppen. Men man förlorar mycket på att strunta i sina ben. Det är en stor muskelgrupp, som kräver mycket energi. Alltså ökar du din förbränning och bränner fler kalorier – samtidigt som du får snygga spiror. – I synnerhet killar prioriterar överkroppen eftersom det är den som syns mest. Men när vaderna ser ut som tändstickor och rumpan är i princip obefintlig är det inte lika kul, säger Carolina Jorhem, personlig tränare på Friskis & Svettis.

Tjejer är för det mesta duktiga på att träna ben. För dem är lår och en tajt rumpa viktigt. Men många tror att konditionspass är tillräckligt. – Många är starkare i ett ben än i det andra, och så­dana olikheter bör man försöka träna bort. Det kan lätt leda till snedfördelning. Man kan tyvärr inte träna sig till slankare ben, storlek och form är genetiskt. Men tränar man bort fett kommer benen att få ett smalare intryck. Bäst kombination för snygga ben är kombinationen ben- och konditionsträning. 

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro