ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Låt maten göra dig starkare

Henry Lundholm · 14 Sep 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Anki Sundin på Sats i Kista tar ett mellanmål mellan passen under träningen. 

Anki Sundin på Sats i Kista tar ett mellanmål mellan passen under träningen. 


klar

Artikellänk är kopierad

Att man måste träna för att komma i form vet ju de allra flesta. Men inte många vet exakt hur viktigt det är att äta rätt för att nå sina mål. Tillhör du dem som svettas och sliter på gymmet men ändå inte ser resultat? Då kan din kost vara boven i dramat. Äter du fel och vid fel tidpunkter kan det sätta käppar i ditt träningshjul. – Om du äter helt fel kommer det att dröja onödigt länge innan du märker av några resultat. Och att nå dina mål kan bli mycket svårt, för att inte säga omöjligt, säger Anki Sundin, nutritionist och författare.

Det vanligaste misstaget folk gör enligt henne är att de äter för sällan och att de äter för lite protein. – Protein är musklernas byggstenar och genom att äta tillräckligt får du fart på dina resultat och snurr på  din ämnesomsättning.

Det är viktigt att äta tillräckligt i samband med sin träning för bästa resultat. Men man behöver inte mixtra med tillskott utan vanlig mat är det bästa.

Före träningen ska du bara vara behagligt mätt, ät ett mellanmål en till två timmar före passet. – Sedan ska man även tänka på vad man dricker under själva träningen, energidrycker är till för idrottare som tränar långa och tuffa pass, ett spinningpass på en timme, om än så jobbigt, kräver bara vanligt vatten, säger Anki Sundin.

Efter avslutat pass kan det vara bra att äta för att snabba på musklernas återhämtning.

Är man inte på elitnivå behöver man inte proppa i sig snabba kolhydrater i omklädningsrummet. Man klarar sig bra på sin vanliga kost. Det är när  man vet att det kommer att dröja mer än en timme tills nästa mål som man behöver tänka på efterträningsmat. – En banan och ett glas mjölk ger både kolhydrater och protein efter styrketräningen, säger hon.

3 träningstips för hjärnan

Lås med ordEfter träningen när man är trött kan minnet svika. Vad är då bättre än hänglåset Wordlock? Du kan välja en personlig kod som du aldrig glömmer. Säljs via Amazon.

Omega-3Är ditt minne bra men kort? Nya forskningsstudier visar att omega 3-fett kan förbättra ditt minne. Ta som tillskott eller ät fet fisk, avokado och valnötter.

Bok för hjärnanGympa din hjärna och förbättra ditt minne. Boken ”Mer än hjärna” av Jenny Åkerman (Brain­books) är en perfekt träningsbok för dina små grå.

klar

Artikellänk är kopierad

Henry Lundholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro