ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Låt pappa ringa så lite som han vill

metro · 7 Okt 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011

Anna Caracolias – Mobilentreprenör

klar

Artikellänk är kopierad

Ibland känner jag mig som en mobilabonnemangsadministratör. En ofrivillig sådan, oftast.

Främst för två döttrar som är extremanvändare och en något äldre pappa, också han extremanvändare. Är det inte kampen mot att döttrarna ringer och SMS:ar för alltför stora belopp, så är det en förälder som ringer för alltför SMÅ belopp. Just nu är min enda önskan –  kära mobiloperatörer, kan ni inte göra det lättare för alla, så att jag och många andra slipper slösa tid i telefonköer, på webben och i butiker.

När det gäller pappa så har jag inga problem med själva orsaken till att cirkusen drog igång. Jag förstår att en mobiloperatör inte kan hålla ett abonnemang för en person som ringer för under 100 SEK om året.

Det förstår inte min pappa. Han vill ju bara kunna bli nådd, och i extremfall kunna ringa om han exempelvis får ett träd över sig när han går i skogen med motorsågen.

När telefonen lade av styrde pappa stegen mot mobiloperatörens butik i den mindre stad där han bor. Jag har alltid sagt att det är där, i butiken du får bäst hjälp, öga mot öga med ett proffs.

Men så bra blev det  inte riktigt. ”Vad är fel, kan du hjälpa mig få igång telefonen?”, sa den så vänlige pappan. ”Nej, abonnemanget är avstängt och används kanske av någon annan nu,” sa killen i butiken. ”Varför då?” sa pappa. ” ”Vet inte, jag har precis börjat,” sa killen.

Efter 30 – 40 minuters sökande i databaser och system och tät ordväxling så bjöd butikskillen på ett nytt kontantabonnemang, med nytt nummer förstås. Han hade dock inte tid att hjälpa till att aktivera det.

Då var pappa riktigt irriterad och killen otroligt trött på sin kund. Därvid tog mitt supportuppdrag sin början. Jag ska inte trötta ut er med alla turer.

Operatörens kundtjänstperson var vänlig, men det slog mig att man måste kunna en hel del för att få igenom sina önskemål. Bad pappa testa att det funkade igen. Det gick inte. Där fanns inga pengar...

Numera är det lag på att man måste regga sig med namn och adress  för kontantabonnemang.  Kan man inte få kryssa i en ruta, jag vill ha info via brev/jag har ingen e-mail.. . Sen kan operatören skicka ut ett brev där det står: ”Fyller du inte på med pengar snart så ryker abonnemanget!”

Det skulle t o m min kära pappa förstå. Och alla skulle vara gladare.

När det gäller döttrarnas val har jag kapitulerat. Det får bli som det blir. De kan ringa, SMS:a och surfa. Exakt vad det kostar vet jag inte, än.+ Att Sverige fått en IT-minister- Den politiska såpan.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro