ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lättare göra annonser för applikationer

Kristoffer Rengfors · 9 Jun 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Jon Svenonius, teknikchef på Apegroup, som ligger bakom några av de största svenska apparna till Android och Iphone.

Jon Svenonius, teknikchef på Apegroup, som ligger bakom några av de största svenska apparna till Android och Iphone. Foto: Jonas Ryberg


klar

Artikellänk är kopierad

Svenska utvecklarna ­Ape­group ligger bakom några av de största svenska apparna till Android och Iphone.

Bland annat har företaget byggt Hemnets app. Men det är inte de stora kunderna som kanske främst kommer kunna dra nytta av Apples Iads. – Som vi ser det är det här en lösning tänkt för de som utvecklar små applikationer. Det kan dryga ut inkomsterna på samma sätt som med Google Adwords. Som vi har uppfattat det är det inte till för mediahusen, säger Jon Svenonius, teknikchef på Apegroup.

Redan i dag finns flera tjänster för annonser i applikationer. – Det har varit ganska populärt att lägga upp appar som är finansierade av reklam, och det har gått att tjäna pengar på liknande lösningar. Det här blir mer ett samlat grepp. Med Iads, som görs helt i Html 5 blir det möjligt att göra annonser som skiljer sig från de ”banner”-format som används på webbsidor. Mer avancerade kampanjer kan flytta in även i mobilen, säger Jon Svenonius.

Kan det göra att fler vågar satsa på utveckling av appar?– Ja, det är möjligt att det blir så. Det har länge varit ett problem med annonsformatet att man använts banners precis som på webben, och det funkar sisådär. Nu förbereder Apple med video och mer anpassade reklamkampanjer. Det kan förhoppningsvis göra att det blir lite mer pengar i det här.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro