ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lättare Passat kan bli en riktig tungviktare

anders helgesson · 3 Dec 2014
Uppdaterad 3 Dec 2014
Volkswagen har en marknadsandel på cirka 15 procent i Sverige och är det näst mest sålda bilmärket i landet. 

Volkswagen har en marknadsandel på cirka 15 procent i Sverige och är det näst mest sålda bilmärket i landet.  Foto:  Ingo Barenschee/VW


klar

Artikellänk är kopierad

Du kan koppla in din mobil och dina appar till instrumentbrädan.
Du kan koppla in din mobil och dina appar till instrumentbrädan.Foto: VW
Bakom de konservativa linjerna döjer sig en rad säkerhetsfunktioner.
Bakom de konservativa linjerna döjer sig en rad säkerhetsfunktioner.Foto: VW

Bakom konservativa linjer döljer sig en helt ny generation av svenska kombifavoriten Volkswagen Passat. Motor åker till Italien och ser vad nykomlingen har att erbjuda. 

Vad då ny? Den ser ju ut som den gamla! Du är ursäktad om du inte­ ser skillnaden mellan 2015 och 2014 års Passat. Volkswagen har gått varsamt fram med B8, nykomlingens internbeteckning. I levande livet är skillnaderna mer framträdande.

Jämfört med föregång­aren är nya Passat några milli­meter kortare. Övergången till VW-koncernens MQB-plattform har dock gett nära åtta centimeter längre axelavstånd, något som gynnar baksätet. Benutrymme och insteget är avsevärt bättre, dessutom har baksätet blivit en egen klimatzon. Liksom tidigare finns integrerade barnstolar som tillval. 

Instrumentpanelen påminner om föregångarens, men de ribbor som visuellt förbinder mittkonsolens friskluftsutblås med passagerarsidans motsvarighet ger eget och mer flärdfullt intryck. Ergonomin lämnar inte mycket att önska. 

För första gången i en VW kan instrument­klustrets ana­loga mätare ersättas av en display. Andra nyheter är head-up-display och ”Mirror-Link” – som gör att mobil­ens appar kan användas via mittkonsolens pekskärm. 

Passat rör sig spänstigt längs de sardinska serpen­tinerna. Jämfört med föregångaren har den tappat upp till 85 kilo.

Låt inte den konservativa formgivningen lura dig, under skalet är Passat rakt igenom ny och mycket kompetent. Med en allt mer åldrande Volvo V70 kommer slaget om tjänstebilsköparna 2015 att bli mycket intressant. 

klar

Artikellänk är kopierad

anders helgesson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro