ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lavinartad ökning av trasiga mobiler

Ola Jacobsen · 18 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
– Jag debiteras inte för de här sms:en, då hade jag varit en fattig man nu, säger Lars-Göran Karlsson.

– Jag debiteras inte för de här sms:en, då hade jag varit en fattig man nu, säger Lars-Göran Karlsson. Foto: Fredrik Ahl


klar

Artikellänk är kopierad

Tvisterna om trasiga telefoner hos Allmänna reklamationsnämnden ökar lavinartat. På bara två år har antalet ärenden ökat med 56 procent. Förra året hamnade 365 tvister mellan folk som köpte mobiltelefoner och de företag som sålt dem i Allmänna reklamationsnämnden, ARN. – Det är svårt att säga vad ökningen beror på. En trolig orsak är att det varit goda år och konsumtionen av elektronikvaror har ökat. Vi har inte noterat att något speciellt har blivit sämre på mobiltelefoner, säger Nils Sigfrid, avdelningsansvarig för ARN:s elavdelning.

En annan anledning kan vara att nämnden har blivit mer känd och att fler därför har anmält sin tvist dit. De flesta tvister som hamnar hos ARN brukar handla om det är mobilägaren som tagit sönder sin telefon, så kallad yttre åverkan, eller om telefonen har gått sönder av sig själv. ARN är opartiska och gör inga egna tekniska undersökningar utan grundar sin bedömning på parternas  bevisning.

För att få sitt fall prövat hos ARN måste man först ställa krav på den som har sålt telefonen, till exempel att de ska ersätta en trasig telefon med en ny. – En konsument har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka, men praxis säger att en näringsidkare har rätt att avhjälpa fel två gånger, säger Nils Sigfrid.

Om de inte lyckas avhjälpa felet vid tredje gången har konsumenten rätt att häva köpet. – Men det måste gälla samma fel och det måste vara varaktigt. Då har man rätt att häva köpet, säger Nils Sigfrid.

Telenor vägrade att byta ut hans ”spökmobil”

Lars-Göran Karlssons nya mobil skickar tomma sms mitt i natten. Efter tre vändor hos Telenor lovades han en ny – men fick sin trasiga tillbaka.Problemen började när Lars-Göran Karlsson köpte en Nokia 2760 och tecknade ett abonnemang hos Telenor för ett år sedan. Sedan reste han på semester.– När vi var på stranden ringde min sons svärfar och var fly förbannad. Min telefon hade terroriserat honom med tomma sms.

Sedan dess har spökmobilen med regelbunden oregelbundenhet skickat tomma sms till sonens svärfar, även efter att telefonnumret raderats ur telefonboken. När telefonen lämnades till Telenors verkstad för tredje gången lovades Lars-Göran en ny telefon.– Men när jag öppnade paketet var det min gamla som låg där, jag trodde att jag skulle få härdsmälta.

Telenors kundtjänst förnekar för Lars-Göran Karlsson att det skett något fel, men för Metro Teknik erkänner företaget.– Vi har missat i kommunikationen med verkstaden, telefonen var inte lagad när den skickades tillbaka, säger Marcus Adaktusson, pressansvarig på Telenor Sverige.

Vad är ditt tips till andra kunder med trasiga telefoner som känner sig dåligt behandlade av er?

– Att de ska ta kontakt med oss igen. Vi ska arbeta med varje enskilt fall. Vi ska göra allt vad vi kan för att hjälpa till, säger Marcus Adaktusson, Telenor.

Klicka på bilden för att se en större version.
Klicka på bilden för att se en större version.
klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro