ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lili Assefa backar upp idolerna

David Baas · 2 Nov 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Mitt bland alla skandaler och gråtkalas i det populära programmet ”Idol” i TV 4 finns Lili Assefa, pressansvarig för programmet. Hon driver en egen pr-byrå, så detta är bara ett av hennes uppdrag. På bilden syns hon med ”Idol”-deltagaren Danny Saucedo. 

Mitt bland alla skandaler och gråtkalas i det populära programmet ”Idol” i TV 4 finns Lili Assefa, pressansvarig för programmet. Hon driver en egen pr-byrå, så detta är bara ett av hennes uppdrag. På bilden syns hon med ”Idol”-deltagaren Danny Saucedo.  Foto: Poppe Linge/hpg


Hon driver egen PR-byrå

klar

Artikellänk är kopierad

FÖRBEREDELSER. Medieintresset för ”Idol” på TV 4 är enormt. Mitt bland alla skandaler och gråtkalas finns Lili Assefa, pressansvarig för programmet.– Idolerna är så unga och hamnar snabbt i fokus, men de har ett bra skyddsnät, säger hon.Lili Assefa driver en egen pr-byrå och ett av hennes uppdrag är att vara pressansvarig för TV 4:s program ”Idol”. Jobbet består av att svara på frågor från journalister, men också att förbereda de unga ”Idol”-aspiranterna på strålkastarljuset.– Vi försöker förbereda dem. När det kommer vissa rubriker säger vi att de ska ta det för vad det är, och inte bli skärrade om det står ”Skandal!”, säger hon, som inte förnekar samspelet mellan programmet och tidningarnas skandalrubriker.

”Idol” är inte Lili Assefas enda jobb: Hennes pr-byrå har kunder som Hennes & Mauritz och Samsung.Lili Assefa startade eget efter att hon jobbat i skivbolagsbranschen i tio år. Hon började som praktikant, vilket är en bra början för den som vill in i pr-branschen.– Ta en praktikplats för att få in en fot. Jag jobbade för 4 000 kronor i månaden den första tiden, säger hon.

En viktig del av arbetet är att odla kontakter, men kontakter är inte allt.– Man måste vara duktig för att hålla sig kvar. Mycket går på rekommendationer.I pr-branschen gäller det att vara stresstålig, ha ordningssinne och vara bra på att sälja.– Man måste vara framåt och hungrig, men inte vara för på. Du ska inte ringa sönder personer, säger hon, och betonar vikten av personkännedom.

klar

Artikellänk är kopierad

David Baas
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro